151

فیلم " دژ مخفی  " ساخته فیلمساز بزرگ ژاپنی  کوروساوا

یه فیلم قدیمی سیاه و سفیده که در سال 1958 ساخته شده

از تمدن و فرهنگ فئودالی  ژاپن قدیم خوشم نمیاد

اوج بردگی و حقارت انسان رو در این دوران میبینیم

خونواده های  قدرتمندی که کشور رو بدست دارن و

 مردم  تمام  روستا های یک منطقه همه

 متعلق !!!  به خانواده خاصی هستند

در یک سریال ژاپنی  نشون داده شده بود که اگر یک روستایی

بدون برگه مجوز  از کدخدا یا مالک ده ازمنطقه اش خارج بشه

در جا توسط مامورین کشته میشه

  

 برگردم به فیلم 

بعضی فیلمهای کوراساوا  برای من خسته کننده هستن  مثل :

دود اسکادن 

چند بار دیدمش و هم خسته کننده بود و هم چیزی ازش نفهمیدم

از بعضی فیلمهاش هم  خیلی خوشم میاد مثل :

هفت سامورایی(نسخه بدون سانسور ) ، ریش قرمز و   یوجیمبو

این فیلم که بتازگی دیدمش بینابین اونهاست

جالب نیست چون :

همه بازیگرانش بجز توشیرو میفونه 

گری گوری ،زشت و کثیف هستند

حتی بازیگر نقش تنها دختر فیلم

 که توی فیلم گفته میشه حدود 14 سالش هست

و تنها دختر رییس یکی ازهمون خونواده های قدرتمنده

در واقع یک زن سی  ساله بنظر میاد  با صدایی

 بسیار گوش خراش و ناجور

و قیافه ای مزخرف

یعنی خلاصه بگم از لحاظ بصری چیز زیبایی در این فیلم نیست

پس چرا باید فیلم رو دید؟

شاید کوراساوا  عمدا 

با حذف زیبایی های بصری فیلم خواسته

حواس ما معطوف  دنیای درون آدمها  و روابطشون باشه

داستان فیلم  جالبه و کشش کافی برای ادامه دیدنش ایجاد می کنه

بشرطی که معتاد دیدن فیلمهایی مثل  مرد عنکبوتی و امثال اون نباشین !!!!

این پایین  لینک یکی از جاهایی که میشه فیلم رو

 دانلود کرد رو گذاشته ام

من چیزی بهتر از این نمونه سان  سور شده پیدا نکردم

اگه دوست داشتین این فیلم رو ببینین

بد نیست یه سعی هم خودتون بکنین

 شاید نسخه بدون سان

  سورش رو تونستین دانلود کنین

لینک دانلود فیلم دژ مخفی




نظرات 6 + ارسال نظر
سهیلا یکشنبه 15 بهمن 1402 ساعت 05:28 http://Nanehadi.blogsky.com

فهمیدم‌چرا فیلم ژاپنی دوست ندارم،من از دوران بچگی،عاشق فیلم و سریال بودم،یعنی یه چیزی میگم،یه چیزی میشنوید،بعد ۱۳ ساله بودم انقلاب شد،همش فیلم و سریال ژاپنی،و بلوک شرق،تو تی وی نشون میداد،تمام فیلمای کوروساوا رو فکر کنم داد تو تی وی.سریال سال های دور از خانه،اوشین.در نتیجه،ظرفیتم پر شده .اون زمان چون فیلم غربی بهم کم رسیده،دچار عقده شدم
یعنی انقدر آبگوشت و قیمه بهم دادن،دیگه چشم ندارم ببینمشون

می فهمم
برای همه ما همینطور بوده
من هم زمان انقلاب ده ساله بودم و هر چیزی رو
که تو دیدی من هم دیدم
اما الان سالها از اون دوران گذشته
و از قالبهای تنگ و محدودیتهای اون دوره آزاد شدیم .

نشون دادن فیلمها و سریالها
بخصوص
بصورت سانسور شده
خیلی به زیبایی و درک صحنه ها لطمه میزنه
فیلم هفت سامورایی رو بدون سانسور ببین
چیزی که تلوزیون هیچ وقت نشون نداده
صحنه های عاشق شدن کوچک ترین سامورایی
به یکی از دختران ده
و
صحنه تاسف بار اتاقی که توش پنجاه تا راهزن خوابیدن
و هر کدوم زنی رو کنارشون دارن
زنانی که از روستا ها دزدیدن و الان برده اونهان

در صحنه ای یه روستایی که به عنوان بلد راه
در ماموریت شناسایی با سامورایی ها به محل زندگی
دزد ها اومده
زن خودش رو میبینه
زن بدبخت که الان مورد استفاده یک راهزنه
از شدت ناراحتی و شرمندگی
حاضر به برگشت به روستا نیست
هیچ انگیزه ای در زندگی براش باقی نمونده
بر میگرده داخل خونه ای که سامورایی ها آتشش زدن
و
همراه راهزن ها می میره

این چیزها رو از اون هفت ساموایی که ما دیدیم
حذف کردن
برای بقیه سریالها هم همینه
مثل اوشین که با سانسور سریال دیگری
ساخته شد متفاوت با سریال اصلی !!
و اوشین از نقش زنی که شغلش
ارایه خدمات خاص به مردها
در مکانهای مخصوص بود
تبدیل به یک زن پاک و مقاوم و مهربون شد
طوری که در یک مصاحبه با صدا و سیما
زنی گفت که در زندگی
اوشین الگوی اونه !!!!

اونها این فیلمها رو اون طوری که می خواستن برای خودشون
مصادره کردن
ولی الان
آروم آروم مشغول دوباره دیدن این شاهکارها
بدون دستکاری صدا و سیما و بقیه دوستان
هستم
و چقدر زیبا هستند.

قره بالا شنبه 14 بهمن 1402 ساعت 15:45

من کلا فیلم دوس ندارم
فیلمای ژاپنی رو هم اصلا دوست ندارم
اسم این ریش قرمز رو زیاد شنیدم
و بنظرم اون استاد هم راست گفته

بین قره بالا
فیلم ها انواع و اقسام دارن
و با هر سلیقه ای میشه فیلم دید
و لذت برد و سرگرم شد
فقط مهم اینه که متوجه بشی از کدوم مدل از فیلمها
خوشت میاد .
برای دیدن یک فیلم هم حتما و تا سر حد امکان
فقط باید بدون سان سورش رو دید
چون با حذف بعضی قسمتها
که ممکنه حتی لازم بنظر بیاد
کل داستان فیلم ممکنه تغییر پیدا کنه
و انگیزه شخصیت ها برای انجام کارها
اصلا مشخص نباشه و کل فیلم بی معنی به نظر برسه .



پ.ن 1 :
من بهت دیدن فیلمهای کمدی ده بیست سال اخیر رو توصیه می کنم
البته غیر ایرانی
آدم این فیلمها رو که میبینه تمام غم و غصه هاش یادش میره
دیدن بعضی فیلمها
مثل ساخته های همین کوروساوا که گفتم
برای دانشجویان رشته سینما حکم آموزش رو داره
و یا کسانی بینده اش هستند
که بیننده قدیمی فیلم هستن
و مشخصا برای کسانی مثل تو جذابیتی ندارن
یا کم دارن



پ.ن 2 :
بهت توصیه می کنم فیلم ریش قرمز رو ببین
داستانش حول زندگی دو تا پزشک میگذره
یکی رییس یک درمانگاه برای فقرا
و یکی پزشک جوانی از خونواده مرفه که برای
گذروندن دوره عملی
- مثل انترنی حالای دانشجویان پزشکی -
اجبارا اومده به اون درمونگاه و کار در اونجا رو
دور از شان خودش میبینه
ببین
حتما ببین
خیلی قشنگه
من خودم دو بار دیدمش

سهیلا جمعه 13 بهمن 1402 ساعت 13:34 http://Nanehadi.blogsky.com

دودسکادن رو که اصلا دوست نداشتم،سریر خون بد نبود.انقدر فیلما و سریالای قشنگ غربی هست،کره ای و ایرانی و ژاپننی رو حذف کردم.

" .انقدر فیلما و سریالای قشنگ غربی هست،کره ای و ایرانی و ژاپننی رو حذف کردم. "

باهات موافقم
ولی
چیزی دربعضی آثار کلاسیک
مثلا کارهای کوروساوا
مثل " یوجیمبو " یا "سان جورو" هست
که در سریالی مثل "فرار از زندان " یا " فرندز"نیست
موضوع مقایسه آثار امثال کوروساوا با سریالهای مدرن امروزی
یه چیزیه مثل مقایسه قیمه با مرغ سوخاری !!!
کدوم یکی بهتره ؟!!!




پ.ن :
سریال های ایرانی رو که اصلا نگو
یا مثل مال زمان شاه پر مسایل ... یا .... بودن
یا مثل بعد انقلاب که عموما کپی یا سرسری ساخته شده
و شعار زده هستند
یه زمانی " همسران" ، "خانه سبز " و "آژانس دوستی "
و امثال اون رو دوست داشتم

بندباز جمعه 13 بهمن 1402 ساعت 01:29

درود بر مونپارناس
این فیلم رو ندیدم اما بقیع شون رو دیده بودم و دوست داشتم. خصوصا ریش قرمز که یادمه با خودم گفتم یه جورایی امام علی اونا بوده!

درود بند باز


" با خودم گفتم یه جورایی امام علی اونا بوده"
عجب تشبیه جالبی
دیدم از دکتر ریش قرمزخوشم میاد
نگو قبلا یه سابقه ذهنی از یه نفر دیگه داشتم
که با این هم تطبیق داشت !!!!



فیلم ریش قرمز خیلی زیبا بود
اما ترجیح می دادم اون دکتر جوون
بجای ازدواج با دختر پولدار
با اون دختر مریض که مخفیانه دوستش داشت
ازدواج می کرد .
خیلی رمانتیک تر بود !!!
ولی
کوروساوا واقع گراست و کار رو اون طوری که عاقلانه هست
پیش برد
همونطور که ر یش قرمز گفت
ازدواج با اون دختر پولدار باعث رشد و ترقی
دکتر جوون میشد
و اون هم این نصیحت استاد رو پذیرفت



پ.ن :
برای مطلب "بهار تو راهه! "
نظر گذاشته بودم اما هیچ اثری ازش نیست!!!
بدون شک بلاگفای همیشه گشنه شما اونو قورت داده !!!
چرا هنوز به بلاگفا وفاداری ؟

گیل‌پیشی پنج‌شنبه 12 بهمن 1402 ساعت 23:50 http://Www.temmuz.blogsky.com

سلام جناب مهندس.
نمی‌دونم چرا فرهنگ سنتی ژاپن رو دوست ندارم. یه جور حس غریبانه‌‌ای بهم منتقل می‌کنه. انگار آدمای یخی هستن.

سلام گیل پیشی
بتازگی توی یوتیوب از یه ایرانی که مادرش ژاپنیه
و یه نفر دیگه که سالهاست اونجا زندگی می کنه ویدئو های
مختلفی دیدم
همشون تاکید بر این آدم یخی بودن ژاپنی ها داشتن
ما بدون اون نوع فضولی مثبت که دوست داریم سر از
کار اطرافیانمون در آریم و احیانا اگر کمکی از دستمون برسه
کوتاهی نکنیم
قادر به زندگی نیستیم !!!


soly چهارشنبه 11 بهمن 1402 ساعت 13:08

سلام بر جناب مونپارناس
چه اشتیاقی برای فیلم دیدن دارین ماشالاه

سلام سولماز
اشتیاق نیست
بعد از ظهر ها
جز ورزش و دیدن فیلم و سریال کار دیگری ندارم
اگه مثل مردهای دیگه دوشغله یا سه شغله بودم
اینطور نبودم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد