143

اواسط روز بود که همکاری از یه واحد دیگه  به اتاق ما اومد

از بچه های اتاق یکی استعلاجی بود

  یکی رفته بود دنبال کار شخصی اش

و یکی دیگه  اون لحظه توی اتاق نبود .کجا بود؟  الله اعلم  !!!


همکارهای من توی سازمان آدمهای جالبی هستن

عموما متولد روستا هستند و اونجا بزرگ شدن

شدیدا از بچه گی کار کردن و درس خوندن

 و  تونستن  برن دانشگاه

و مهندس و دکتر بشن

 

 

اونها بخاطر زندگی توی روستا 

درک اقتصادی درستی از محیط اطرافشون  دارن

که این درک با تحصیلاتی که کردن از اونها در زمینه اقتصادی

و جمع مال و اموال آدمهای موفقی ساخته

اینو حتی از مدل ماشینای پارک شده در پارکینگ هم 

 راحت میشه فهمید

بیشترشون شغل دومی دارن  مرتبط با 

کشاورزی یا باغداری 

 ساختمان سازی   یا خرید و فروش زمین 

یا هر کار دیگری که پول خوبی  تولید کنه  

آقایی که اومده بود اتاق ما یکی از این زبل ها بود

 صاحب چند دستگاه خونه و یه سالن بزرگ ورزشی 

که  به یه مربی اجاره  اش داده

با هم صحبت می کردیم که گفت خیلی اوضاع اقتصادی بد شده

و گاهی آدم جلوی خواست بچه اش  شرمنده می شه

تعریف کرد دخترش که ده ساله  هست ازش اسکیت خواسته و اون

گفته زمان تولدش براش خواهد خرید 


اون :  چند روز پیش تولدش بود ناچار براش خریدم .فکر می کنی قیمتش چند بود؟

من :  فکر کنم دو سه تومن دیگه باید باشه

اون: شش تومن !!! وقتی می خریدم  خنده ام گرفته بود  .من سال

فلان با پنج میلیون تومن یه خونه خریده بودم !!!

و ادامه داد :

فکر کردم باید یاد بگیره که چطور از پول استفاده کنه

برای همین براش هفتگی تعیین کردم و گفتم پولهش رو جمع کنه

و باهاش هر چی دوست داره بخره

اما

انگار از من زرنگتره

من : چطور مگه ؟

اون : پدر سوخته وقتی  می خواد با پولی که جمع کرده چیزی بخره

توی مغازه بجای یه  چیز دو چیز بر می داره 

 تا من مجبور بشم

  کسری پول رو از جیب بدم  !!!

من :خوب مشخصه  زرنگیش رو به کی رفته !!!

من و  اون : ........



پ.ن :

از قدیم گفتن

تره به تخمش می ره 

حسنی به باباش

به قول پونیو

واللا   !!!

نتیجه اخلاقی:

فسقلی ها رو دست کم نگیرین

خیلی موز مارن

خیلی  !!!





نظرات 8 + ارسال نظر

سلام
نمیدونستم دوباره مینویسی اتفاقی اومدم وبلاگت
راستش به نظر من این طور زرنگی ها خیلی هم خوب هست طرف آینده خودش و بچه هاش رو تامین میکنه بدون اینکه کار خلافی انجام داده باشه.صرفا با شم اقتصادی که داره.
میدونی که ایران راحت ترین جا برای پول دراوردن هست.فقط باید بدونی چیکار کنی

سلام میفی !!!
- اون "ی " آخر برای خوش آواتر شدن کلمه اضافه شده -

"به نظر من این طور زرنگی ها خیلی هم خوب هست طرف آینده خودش و بچه هاش رو تامین میکنه بدون اینکه کار خلافی انجام داده باشه.صرفا با شم اقتصادی که داره. "

به نظر من هم اگر در گرفتن پستها نامردی نکنن و حق رو از حقدار نگیرن این جور آدمها نوید بخش یک رشد و تعالی در کشور ما هستن
نسلی که از نسل قبل از خودش بهتر و بروز تره
مشکل در حرص و ولع اونها برای بدست آوردن هر چیز ممکنه .


" ایران راحت ترین جا برای پول دراوردن هست.فقط باید بدونی چیکار کنی"
این جمله رو از افراد دیگه خصوصا خارج رفته ها هم شنیدم و من هم بهش معتقدم
هر چند راه پول در آوردن رو بلد نیستم !!!!
به دلیل سیستم ضعیف و ناکارامد مالیاتی
و سیستمهای نظارتی
و راههای متعدد گریز از قوانین موجود
اینجا بهشت پولساز ها هست .
بیچاره این ملت.

یاسی چهارشنبه 13 دی 1402 ساعت 19:27

ای وای..چه خوب شد گفتی...مگه من دستم به اونیکه اشتباهی بهم گفت مول معنیش چیه نرسه!!! حسابی از خجالتش درمیام...هر چند بعیده که حالا حالا ها ببینمش...از بسکه خوش شانسه...


هنوز که چیزی نشده
حالا که معنی اش رو دونستی
بذار اطلاعات رو کامل کنم

فحش مشهور زمان بچگی من
که تو دهن بچه های مدرسه
حتی ابتدایی بود
"مول کوته "
بود .
کوته به بچه بعضی حیوانات مثل گربه میگن
یادت که مونده
پیچا کوته
یعنی بچه گربه
و مول کوته یعنی بچه حروم زاده
دقیقا به همون معنی کلمه مول بره که مادر بزرگم می گفت !!!

یاسی چهارشنبه 13 دی 1402 ساعت 07:20

سلام دوست جان
بالاخره موذمار درسته یا مارموذ؟؟!!! من اخرشم نفهمیدم کدوم یکی؟؟!! تازه طرف مازندران میگن فلانی خیلی موله!!! یعنی مارمولکه!!! اونوریا مارمولک رو مظهر موذیگری و اب زیرکاهی میدونن...

"بالاخره موذمار درسته یا مارموذ؟؟!!! "

هر دو تا ش درست و قابل استفاده هستن
اما من خودم
اصلا با " ز"می نویسم
یعنی موزمار !!!!
بقول معروف:
بعضی نشسته خوانند
بعضی شکسته خوانند
چون نیست خواجه حافظ
معذور دار ما را


"تازه طرف مازندران میگن فلانی خیلی موله!!! یعنی مارمولکه! "

خیلی مودبانه تفسیرش کردی
معنی واقعی مول
لااقل در عرف مردها
" حرام زاده"هست
وقتی یه مرد می خواد بگه یکی خیلی عوضیه می گه :
عجب مولیه
یعنی خیلی حروم زاده هست
البته اصطلاح " مول بره "رو مادر بزرگم هم استفاده می کرد
اصطلاحی تحقیر آمیز برای یک متولد ناشی از روابط ...
یعنی
" حرامزاده"

می بخشی یه کم جوابم ناخوشایند شد
اما
معنی اش همینه که گفتم
مراقب باش اشتباهی
استفاده اش نکنی
بخصوص در مورد یه مرد
که اوضاع بد جور خطری میشه !!!

گیل‌پیشی سه‌شنبه 12 دی 1402 ساعت 16:17

واقعا تربیت‌ و آموزش‌های خانوادگی خیلی تاثیر دارن.

البته که همینطوره
ولی خیلی از این آدمها از خونواده های شلوغ
و پرتعدادی میان با پد و مادری کشاورز و
عموما بیسواد یا کم سواد
که سختی های زندگی و کار کشاورزی
و تعداد بالای فرزند
نذاشته وقتی برای بچه هاشون داشته باشند

سختی محیط رشد
اون بچه ها رو به آینده حساس کرده بود
می دونستن که در صورت عدم تلاش کافی
سرنوشت اونها مثل پدر و مادراشون میشه
این بود که اونهایی که توانایی اش رو داشتن
تمام سعیش رو کردن
تا زندگی متفاوتی رو برای خودشون بسازن
به هرشکل
به هر روش

soly سه‌شنبه 12 دی 1402 ساعت 12:00

سلام جناب مونپارناس
پیرو پست های قبلی ، لطفا عنایت داشته باشین اون پارتی سیب زمینی سرخ شده رو فراموش نفرمایید
ما همچنان در انتظاریم!!!

"ما همچنان در انتظاریم!!! "
ای وای من !!!
ددم وای !!!

بندباز یکشنبه 10 دی 1402 ساعت 19:23

خب، با این توضیح مفصل و کامل که بابتش ازت ممنونم، باید بگم که کاری که میگی اونها می‌کنند دزدی د دور زدن قانون و کلاهبرداری و انواع و اقسام کارهایی هست که هر کدوم به شکلی با زیرپا قراردادن اخلاق، از هر کسی فارغ از باسواد و بی سواد برمیاد. اینجا در حق کلمات زیادی اجحاف و ظلم میشه! از جمله سختکوشی و زحمت کشی و ...
تو رو نمیدونم ولی من هم که یه شهری ام اگر میخواستم اونطوری باشم، به راحتی میتونستم... حتی خودت هم می تونستی... هر کسی می تونه، کافیه چشم به روی یه سری چیزها ببندی و تمام!
انقدر که راه برای این مدل زندگی در ایران باز هست، برای زندگی سالم راه وجود نداره.

" کاری که میگی اونها می‌کنند دزدی و دور زدن قانون و کلاهبرداری و انواع و اقسام کارهایی هست که ... "

البته من مقصرم که مثال درستی نزدم .
اون همکارم هم شاید تنها اشکال کارش تبدیل باغ چای به
یک زمین بایر و بعدا ساخت خونه و تبدیل زمین به
باغ سبزی و میوه هست .
این جرم بزرگی نیست .خیلی هم متداوله
کشت چای دیگه برای کشاورزها به صرفه نیست و
زمین ها رو می فروشند .و خریداران تبدیلش می کنن
به اشکال دیگه مثل ویلا باغ

خیلی از اینها که در موردشون صحبت کردم توی کارهای کشاورزی
و باغ میوه و پرورش ماهی و مشاغل مفید دیگه هستند
البته اون عده مدرک پایین رانتی هم بودن
که الان بیشترشون بازنشست شدن و رفتن
و اثری ازشون نیست .
امروزه دور دور تحصیل کردگان پارتی داره
این روزها هر کسی می تونه از جایی یه لیسانس بگیره
و بعد با کمک پارتی دستش رو جایی بند کنه
یا اگر جایی هست
مقام ها و منصبهای خوب اونجا رو
از دست صاحبان صلاحیت بقاپه.

بند باز یکشنبه 10 دی 1402 ساعت 18:01 http://dbandbaz.blogfa.com

برام جالب بود که گفتی اینها به خاطر روستایی بودن راه پول درآوردن رو بهتر بلدند؟
چجوری؟ یعنی اگر ملک و باغ و دام هم نداشتند، باز می تونستند پولدار بشن؟

سلام بند باز
می بخشی
به علت تنظیم نبودن فیلتر کامنت گذاشتن نظر برات سخت شد
مورد رو اصلاح کردم .

"اگر ملک و باغ و دام هم نداشتند، باز می تونستند پولدار بشن "
اینها از اول ملک و باغ نداشتند
بچه روستا هستند
اما نه هر بچه ای
بچه های زرنگ و درس خون
از بچگی به کارهای سخت عادت دارن
بر عکس ما بچه های شهر که کار سختمون
خرید نون از نونواییه!!!

برای همین
وقتی تحصیلات دانشگاهی
به اون سخت کوشی و اطلاعات خوب محلی اضافه میشه
آدمهایی میشن که
فرصتها رو توی هوا می زنن
عموما شبکه خوبی از ارتباطات دارن
و با کمک اون شبکه
پشت هیچ در بسته ای نمی مونن

اخیرا یکی از اونها یک قطعه زمین که
باغ چای بود رو نزدیک لاهیجان خرید
این زمینها توسط منابع طبیعی
و یا بقیه ارگانها حفاظت میشن
تا تغییر کاربری پیدا نکنن
اما این دوست ما
چای ها رو خشک کرد
دور زمین رو دیوار کشید
مجوز ساخت خونه گرفت
و ساخت
و ....
بعد هم مثلا
میاد اونو به عنوان یک ویلا باغ
می فروشه به یه اصفهانی یا تهرانی پولدار

کاری که از من بچه شهری بر نمیاد
یا به سرعت و هزینه ای که اون انجام داده
نمی تونم انجامش بدم

داستان در مورد این نسل روستازادگان دانشمند زیاده
فقط یه نگاه به بیوگرافی وزیر وزرا و کله گنده ها بکن
ببین چند نفرشون متولدین شهرن
و
چند نفر متولدین روستا

بعضی از همکارهای روستا زاده من
حتی نیاز به دانشگاه رفتن هم نداشتن
با زرنگی و ارتباطاتی که داشتن
سالها قبل با رانت
وارد سازمانها و ارگانها شدن
و رشد کردن حتی تا حد مدیر
و با همون دیپلم
زمان بازنشستگی بیا و ببین چی دارن !!!

رشد یک کودک در شرایط سخت یک روستا
اگراون رو تخریب نکنه و
موجودی منفعل ، شکست خورده و
لش ازش نسازه
مقاوم تر و زبل ترش می کنه
که بچه های شهر به گرد پاش نمیرسن
از این بچه ها زمان تحصیل زیاد دیدم
و موفقیتهای چشمگیرشون رو در سالها بعد

پونیو یکشنبه 10 دی 1402 ساعت 13:40

این قیمتهای نجومی اجناس هر روز آدم ها رو بیشتر تا میکنه...
مثلا خود من یه جوری تا شدم که صورتم فقط دو سانت با آسفالت فاصله داره...
والا
اینهمه به ما گفتن «بچه زرنگش خوبه... گل همه رنگش خوبه...». بیا اینم بچه زرنگ...
خب شما هم زرنگی البته...بجای شغل دوم زن شاغل گرفتی
و من الله توفیق

"بجای شغل دوم زن شاغل گرفتی "

ای کلک !!!
متوجه شدی ؟
دستم رو شد !!!

واقعا توی این دوران
یه دست صدا نداره
با یک فرد شاغل در رابطه
حتی اگه رابطه با عشق شروع بشه
سریع به نا امیدی و دلسردی از هم می کشه
این تاثیر بی برو و برگرد اقتصاد
در روابط خصوصی آدمهاست .

البته این ر و هم بگم
تقریبا همه این همکاران زبل من
همسر شاغل دارن
اگه من زبلم
اونها زبل پلاس پلاس پلاس هستند !!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد