92

بالیدن به نژاد و قومیت :

درست بودن یا نبودن

مساله این است؟!!!

داشتم آخرین پست حمیده

http://www.tast-good.blogfa.com

 رو میخوندم

با خودم فکر کردم چه جوری هاست  که من اون ته ته وجودم

 یه حس رضایت  از بومی بودن توی این استان دارم ؟

و  باز

 اون ته ته وجودم خوشحالم که اهل  ... یا ... استان نیستم؟

ما و اجدادمون توی این استان  شاخ غول  شکستیم

یا

 

 

اگر ما نباشیم  میزکشور یه طرفش بدون پایه میشه و تعادلش

از دست میره؟

حمیده توی اون پست در مورد خرید چای لاهیجان در قم

و از دم کردن چایی خریده شده و طعم  گس مورد علاقه اش گفت

و من فکر کردم  چه طوره من شمالی سالهاست که مصرف کننده

چایی های آشغال  رنگ و اسانس دار دو زاری توی بقالی ها هستم

و عین خیالم هم  نیست؟

مگه من نباید وقتی بومی اینجام ذائقه ای در حد نام استانم داشته باشم؟

پس چرا مثل خرس شدم یا  مثل چرخ گوشت ؟!!!

چرا یه قمی که اصلا شاید توی زندگیش پاش به "چای باغ"نرسیده

باید نسبت به منی که " چای باغ"حیاط خونه مادر بزرگم بوده

 ذا ئقه حساس تر  و گزیده جو تری  در مورد داشته باشه؟

اشتباه برداشت نشه

توی این مورد همه مردم باید گزیده جو باشند

و

از مصرف چای های مونده اسانس زده و مخلوط  خوداری کنند و

محصول طبیعی وتولیدی کشور خودمون رو مصرف کنند

اما

 از یک "بومی استان تولید کننده چای" انتظار نمی ره " گزیده جو تر" باشه؟

البته واضحه که چای شناسان و مصرف کنندگان چای اصیل اینجا فراوونن

ولی  امثال من کجای کارن؟

برای اینکه بشه  ادعای تعلق به یک خرده فرهنگ یا گروه نژادی رو داشت

بایدمنطقا  ویژگی های بارز  اونها رو داشته باشی

پس چرا من با وجود اینکه بطور واضح اون ویژگی ها و ندارم اما باز هم

دوست دارم در مورد زادگاهم تعصب

- البته زیرپوستی-

نشون بدم؟

اینها سوالاتی بود که از خودم می پرسیدم


روند تغییرات اجتماع ، از ما آدمهایی ساخته که در عین زندگی

در یک جغرافیای خاص ،   واجد ویژگی های خاص اونجا نیستیم

آشنایی با سنن و روشهای زندگی ملتهای دیگه کلا  از ما ترکیب

عجیب و غریبی ساخته که شبیه همون مثال معروف "شتر گاو پلنگیم "

اما جالب اینه که در میدان ادعا،  کم نمیاریم  و  اولین تعصب ما

در بین مجموعه تعصباتی که داریم

 وابستگی  به جغرافیایی هست که در اون متولد شدیم .

از هر قومیتی که باشیم  فرقی نداره

در انتها باز هم لریم یا کردیم یا ترکیم یا عربیم یا لکیم یا ...

و اگر فکر میکنین که این وابستگی یه چیز فانتریه

یه تحقیق مختصر بکنین ببینین این عشق به زادگاه

تا کجا ها رو تحت تاثیر قرار داده !!!

 دوستان اهل  ... در فدراسیون فوتبال به اختاپوس گفته بودن ذکی !!!

دوستان اهل  ... در فدراسیون اسکی  به ... گفته بودن ذکی !!!

دوستان اهل ... 

- بقول کشتی گیر ها-

  قوه ... و قوه ... و ....  رو  مالاخود !!! کردند

یا  ...

یا  ...

یا اصلا

....  !!!!!


و هر جا که نگاه کنی پشت ظواهر ، همون  اعتلاف همولایتی ها رو برای

ایجاد انحصار و استفاده حداکثری  می بینی

انگار نه انگار که بقیه هم آدمند و این کشور مال همه است !!!

نیست؟

اشتباه می گم ؟!!!

خوب ، من فکر میکردم که کشور مال همه هست !!!!

ببخشید که اشتباه فکر می کنم

و

 اینگونه هست که هنوز در سال  2021  میلادی  در زمانی که

دنیا مدتهاست که به دهکده جهانی تبدیل شده

ما هنوز در زادگاهمون گیر کردیم

اگر یک اسپانیایی جورابش رو از طریق اینترنت از یک فروشنده چینی

می خره

یا

 یک  مالزیایی کمربند چرمی مود علاقه اش رو از یک فروشنده

در بولیوی تهیه میکنه و پولش رو جرینگی با کارتی با اعتبار جهانی می پردازه

اونوقت ما دغدغه امون اینه  که چرا اعتبار تخصیصی به  استانمون

انقدره و اعتبار تخصیصی  اون استان اونقدر.

تقصیر هم نداریم

در عالم واقعیت میبینیم که

در عرض این ده سال گذشته با اعتبارات ملی

 استان ... و ... و ...  هی  ساختن  و ساختن و ساختن و

 ساختن و ساختن و ....ساختن  ...

 

 بطوری که وقتی میری انجا دیگه جایی رو نمی شناسی

- اصلا راهتو گم میکنی -

بسه دیگه بابا چقدر می سازین  آخه !!!

و

 در عوض  استان ... و .... و .... و .... و... و ......

 وضعشون کما فی السابق مثل  اوضاع  دوران قاجارشونه

اینها که گفتم از نتایج چای خریدن حمیده بود

 باز هم بعضی ها به "اثرات پروانه ای  "معتقد نیستند!!!

جل الخالق !!!



پ.ن 1 :

صرفا جهت اطلاع

" اثر پروانه‌ای نام پدیده‌ای است که به دلیل حساسیت سیستم‌های آشوب‌ناک به شرایط اولیه ایجاد می‌شود.

 این پدیده به این اشاره می‌کند که تغییری کوچک در یک سیستم آشوب‌ناک 

-مثلاً بال‌زدن یک پروانه  در کشوری-

 می‌تواند باعث تغییرات شدید

-مثلا وقوع طوفان در کشوری دیگر-

 در آینده شود.

 این پدیده اساس  تئوری آشوب است.

 در نظریه آشوب یا بی‌نظمی اعتقاد بر آن است که در تمامی پدیده‌ها، نقاطی وجود دارند که تغییری اندک در آن‌ها باعث تغییرات عظیم خواهد شد

 و

  سیستم‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سازمانی،

- همچون سیستم‌های جوی-

 از اثر پروانه‌ای برخوردارند

 و باید  با آگاهی از این نکته مهم،  به تحلیل مسائل مربوطبه این سیستمها  پرداخت  "

( نقل  به مضمون از ویکی پدیا)


پ.ن 2 :

دو نسل در یک قاب

غنچه ها و شکوفه ها






نظرات 6 + ارسال نظر
نرگس باران دوشنبه 16 اسفند 1400 ساعت 23:16

شرمنده باش که هنوز نفهمیدی که نرگس باران فقط یه دونه است
سریال کره ای میبینی واقعا؟!!! زشته بابا!
تو نه! شما!

از این عدم درک " یدونگی ات "شرمنده که هستم !!!!
استفاده از "تو " به معنای
تخفیف و کم شماری نیست
برای من در اینجا به معنای دوری از قیود دنیای واقعیه
من اینجا همه رو به اسم و با استفاده از ضمیر مفرد مورد خطاب قرار می دم
این روش منه .
بندرت تغییرش میدم
متاسفم


پ.ن 1:
آخرش نگفتی همون نرگس
nargesi.blogsky.com
هستی یا نه ؟
جوابش یه آره یا نه ساده هست
پیچیده اش نکن !!!


پ.ن 2:
از تو بزرگترم
کنجکاویت بر طرف شد؟


پ.ن 3 :
" سریال کره ای میبینی واقعا؟!!! "
درسته این سریالها مثل فرار از زندان یا فرندز و ... نیستند
اما
زیبایی های خودشون رو دارند و اطلاعات خوبی نسبت به کشور کره جنوبی میدن .
هر چند
بعضیشون کپی سریال های غربین
ولی
کپی با کیفیت و بومی شده هستند
و
برای من دیدنی
از گفتن اینکه نگاهشون میکنم خجل نیستم

حمیده دوشنبه 16 اسفند 1400 ساعت 17:26 http://www.tast-good.blogfa.com

سلام
صحبت از برنج و چای ایرانی می شود واقعا حس خوبی دارم.
انگار کسانی که به سلامتی شون فکر می کنند الان دیگر فهمیدند که این آب و خاک بهترین خوراکی ها را دارد.
طعم سیب های دماوند.
گوجه های جنوب.
خرمای کبکاب
وقتی به عراق رفته بودم با اینکه همسایه ایران است اما حتی یک لقمه نانشان هزار بار با نان سنگک ما فرق داشت. به ایران باید افتخار کنیم
حتی گوشت و مرغش
این گوشت یخی برزیلی ها را چند سال پیش گرفتیم و مزه خاک می دادو اصلا ارزش نداشت.
یک صد گرم گوشت گوسفندی ایرانی به یک ران آن ها شرف دارد.

از اینکه با نوشتار من گرایشی دوباره به سمت چای سالم ایرانی پیدا کردید خوشحالم.

سلام
ممنون از درک بالایی که داری
همش نگران بودم نوشته من باعث سو تعبیرت بشه
بله من معتقدم به هزار و یک دلیل باید جنس تولید خودمون رو حداقل اونهایی که
"High Tech " نیستند
-مثل خوراکیها وپوشیدنیها -
به جنس خارجی ترجیح بدیم
چند وقت پیش یه پیراهن ورزشی از جنس "سوپرفلامنت سوزنی "با مارک
fz forza خریدم حدود 150 تومن . فروشنده گفت پارچه اش خارجی ولی دوخت ایرانه و همین پیراهن با دوخت خارجی 450 قیمتش هست .
خوب درسته که حالا پارچه با اون کیفیت تولید در داخل کشور نداریم
ولی
حتی اگر پارچه خارجی برای تولید یک کار استفاده بشه لااقل حاصل دست طراح ها و دوزندگان وطنی رو پوشیدیم
چرا این پول باید به جیب کارگر های ترکیه یا چینی بره؟

هم جنس با کیفیت تقریبا یکسان با معادل خارجی اش رو ارزانتر خریدیم
و
هم به رونق صنعت تولید پوشاک خودمون کمک کردیم .
با یک تیر دو نشان رو زدیم .چه کاری بهتر از این ؟



پ.ن :
ممنون از راهنماییت در مورد سوال من

مامان یک فرشته یکشنبه 15 اسفند 1400 ساعت 11:01 http://Parvazeyekfereshte.blogsky.com

سلام مونپارناس
راستش من فکر میکنم این تعصبات در میان مردها خیلی بیشتره،
و من هم فکر میکنم در این جهان بی حد و مرز داشتن یک مرز به عنوان شهر و کشور خیلی بی معنی هست و فقط باعث یکسری جنگ های در بهترین حالت لفظی میشه.
ولی این باعث نمیشه بهترین محصولات استانت رو نشناسی و تعصبی روشون نداشته باشی وقتی که واقعا بهترینن
راستش تجربه خوبی از خوردن یک چای ایرانی درجه یک ندارم و چایی های که به عنوان چای لاهیجان خوردم فکر کنم درجه چندم بود
یک سوال یادمه یکبار نوشتی که بهترین برنج ،برنج هاشمی هست میخواستم ازت به عنوان یک شمالی بپرسم نظرت در مورد برنج کشت دو چیه؟درسته که سم زیاد میزنن؟
از تمام برنج هایی که امتحان کردم این به نظرم عالیتر بوده

سلام مامان یک فرشته

" این تعصبات در میان مردها خیلی بیشتره،"
امیدوارم همین طور باشه و زنها عاقلانه دور از این مناقشات بی حاصل باشن .
این تعصبات در سطح مردم عادی فقط بصورت تفاخر یا تمسخر بروز میکنه اما وقتی صاحبان قدرت گرفتارش میشن حاصل تعداد زیاد استانهای محرومی میشه که سهمشون از درآمد ملی می ره توی استانهای مورد توجه


"راستش تجربه خوبی از خوردن یک چای ایرانی درجه یک ندارم و چایی های که به عنوان چای لاهیجان خوردم فکر کنم درجه چندم بود "
باور کنی یا نه ما هم همینطوریم
یعنی همکارهایی هستند که در مناطق چایخیز زندگی می کنن و گاهی محصولات تولیدی خودشون رو برای فروش می یارن . وقتی می گیریم ودم میکنیم اهل فن و چای خورهای قهار خیلی پیش میاد که راضی نیستد .به اسم چای برداشت بهار و درجه یک می خریم اون هم از همکار ولی درجه یک نیست . چه میشه کرد ؟


" نظرت در مورد برنج کشت دو چیه؟"
من تا حالا نخوردمش
مقدار تولیدش زیاد نیست
همین طور که میدونی وقتی محصول برنج رو برداشت می کنند ساقه اش توی زمین میمونه .
در شرایطی و بعضی جاها ساقه دوباره رشد می کنه و محصول میده .
پس برنج دوم معنی اش کاشت دوباره نیست .
در ضمن تا اونجا که من می دونم چون دیگه رسیدگی نداره و حالت خودرو داره کشاورز سمی هم نمیزنه و سالم تره . ولی نمیدونم راه شناسایی اش از برنج کاشت اول چیه .
تا دلت بخواد آدم سود جو هست که ممکنه یه برنج برداشت اول رو جای برداشت دوم بهت بفروشند اگر چه ممکنه برنجشون خوب و با کیفیت هم باشه و لی برداشت دوم نیست .
ما تا حالا نخریدیم چون همونطور که گفتم در هر زمینی و در هر هوایی برداشت دوم نداریم و دنتیجه تولیدش کمه فکر نمیکنم براحتی قابل خرید باشه

نرگس باران شنبه 14 اسفند 1400 ساعت 19:51

فیلم اثر پروانه ای رو هم ببین. خیلی قشنگه

سلام نرگس
آخه مگه این سریال های کره ای رنگ و وارنگ و جذاب میذارن؟
از بس سریالهای 16 قسمتی می بینم دیدن فیلم برام شبیه یه چرت پنج دقیقه ای شده که جای خواب هشت ساعته رو نمیگیره !!!

چشم ، با لعنت به شیطان رجیم اونهم از نوع که ایش !!!
میرم برای دانلودش
و
ممنون از توصیه ات !!!


پ.ن :
تو همون نرگس
nargesi.blogsky.com
هستی ؟
چون اسم وبلاگ همراه اسمت نمی یاد تشخیصش اینکه کی کیه
با حدس و گمانه زنیه !!!
شرمنده که اینو پرسیدم

Soly شنبه 14 اسفند 1400 ساعت 18:45

تو بی نقصی....

ای ناقلا !!
هندونه زیر بغلم میذاری ؟!!!
من تسلیمم معاون !!!

Soly شنبه 14 اسفند 1400 ساعت 16:01

سلام بر شما
خیلی مبحث تخصصی بود و بسیار زیبا.

سلام سلی
می گم اونقدر ها هم تخصصی نیست ها !!!!
زیبا هم که اصلا نیس
میشه لطفا یه کم اخم کنی و چند تا ایراد از من بگیری؟!!!
لطفا !!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد