111

اگه گفتین اونا چین که در طول شبانه روز ،

 هر بار که چیزی می خوریم

  همراه ما هستن؟

یه کم فکر کنین جوابش به ذهنتون میاد...

بله درست حدس زدین

شکر

روغن

نمک

یعنی در واقع امکان نداره بطور معمول چیزی بخوریم

- البته اگر از اون رژیمهای خاص و عجیب و غریب  نداشته باشیم !!! -

 و این چیزها توش نباشن

 

اگر کتاب " اسرار خوراکی ها" ی دکتر جزایری رو که در پست   103 در موردش

نوشتم  مطالعه کرده باشین  می دونین که

 دکتر جزایری

نمک  رو یکی از سه ماده  مرگبار سفید دونسته

یعنی آرد و شکر و نمک

حتما دور و برتون آدمهایی رو دارین که به دلایل مختلف

از مصرف آزادانه نمک  منع شدن

مطلابق نظر دکتر جزایری  بدن در صد مهمی از نمک مورد نیاز خودش رو

 از مواد  غذایی طبیعی  که می خوریم تامین می کنه

و

 نمکی که ما در طول روز مستقیم یا غیر مستقیم   مصرف می کنیم

- مثل نمک توی نون -

  فایده ای جز تحت فشار قرار دادن  اعضای حیاتی بدن نداره

به این جملات  که از یکی از سایتهای مرتبط با سلامتی برداشتم توجه کنید


"گزارش شده است مصرف بیش‌ازحد نمک، ممکن است مسئول تقریباً نیمی از

 بیماری‌هایی  باشد که به فشارخون بالا نسبت داده می‌شود

نظیر

 بیماری‌های کلیوی،

 افزایش خطر چاقی،

 پوکی استخوان،

سنگ کلیه و سرطان معده    "


چاره کار چیه ؟

اگر مثل من باشین که خوردن غذای کم نمک براش ناخوشاینده

منع مصرف نمک خیلی آزار دهنده میشه

چند سال پیش ، یادم نیست چه جور ولی کاملا تصادفی  با نمک  کم سدیم

یا رژیمی آشنا شدم .

مطابق توضیح سازنده ،  هر واحد این نمک رژیمی

 از سه واحد نمک پتاسیم و یک واحد نمک سدیم  تشکیل شده .

 در واقع وقتی یک قاشق از این نمک رو مصرف میکنین

انگار  یک چهارم قاشق نمک معمولی مصرف کردین


اوایل در مصرف این نمک شک داشتم

یعنی اگر چه در بعضی  سوپر مارکتها و برای عموم فروخته می شد

و دارو بحساب نمی اومد

اما تصورم بر این بود که مختص بیماران دارای فشار خونه

و ممکنه برای آدمهای سالم اثرات جانبی داشته باشه

اما کم کم ترسم ریخت و الان بعد از چند سال مصرف

هیچ مشکلی  که به اون مرتبط باشه برام  بوجود نیومد.

مثل تمام چیزهای دیگه در این دنیا ، هیچ چیز کامل نیست !!!

این نمک نباید در شرایط دمای زیاد استفاده بشه

یعنی نمیشه اونو به غذا های در حال پختن اضافه کرد

باید نمکدونی رو ازش پر کرد و هر جا که در زمان خوردن نیاز به نمک

بود اونو  روی غذا پاشید . مثل روی سالاد یا  روی بشقاب غذاتون و ...

شرکت سازنده تاکید کرده که ریختنش در غذای در حال جوشش

  باعث تجزیه شیمیایی این نمک می شه و برای سلامتی مضره

عکس دو مدل رو که خودم خریدم و استفاده میکنم  براتون می ذارم

اون مدلی که داخل بسته بندی نایلونی  هست

مقدار بیشتری نمک  با قیمت کمتر  و مناسب تری  داره

بخرید و مصرف کنید و به دوست و آشنا و فامیل استفاده اش رو توصیه کنید

شاید با این کار باعث شدین از ابتلا شخصی به فشار خون جلوگیری بشه

یا

از رشد  بیماری یه شخص مبتلا  کاسته بشه




پ.ن :  اضافه شده در   1402/10/29

امان از این دنیا و آدمهای پول پرست توش !!!

البته  اینجا منظورم تولید کنندگان مواد غذایی و دارویی هستند

بطور تصادفی با یکی از دوستانم که فوق دکتری داروسازی

داره وبر مبنای تحقیقاتش  در زمینه شیمی دارویی 

دو بار   بعنوان محقق برتر کشوری در رشته خودش

انتخاب شده در مورد فشار خونم و استفاده از نمک رژیمی

صحبت  کردم .

هشدار داد که اکیدا از مصرف این فراورده خودداری کنم

چون بشدت باعث آسیب به قلب میشه !!!

مشروح این داستان رو می تونین در پست 148 بخونین












نظرات 10 + ارسال نظر
گیل‌پیشی جمعه 25 فروردین 1402 ساعت 01:09

درست می‌فرمایین.

گیل‌پیشی پنج‌شنبه 24 فروردین 1402 ساعت 23:05

آخه اگه موقع پخت نمک اضافه نشه، نمک بیشتری بعدا احتیاجه و اون طعم خوبش از بین میره. مثلا مرغی که بدون نمک بپزه، بعدا هرچقدرم نمک بزنی، خوش طعم نمیشه. بهداشت که رفته بودم گفت نمک سر سفره رو حذف کن.
البته شاید اشتباه فکر می‌کنم.

کاملا حق با تو هست بعضی اوقات نریختن نمک در زمان پخت جایگزین نداره
ولی این نمک یه راهی برای کاهش مصرف نمک معمولی جلوی پای ما میذاره
نه قطع و جایگزینی کامل
اما در هر صورت چه برای اونها برای اونها که بیماری فشار خون دارن
وچه بای مردم سالم مصرفش خیلی بهتر از مصرف نمک معمولی هست

گیل‌پیشی پنج‌شنبه 24 فروردین 1402 ساعت 22:06 https://temmuz.blogsky.com/

اگه نشه داخل غذای در حال پخت استفاده کرد که کاربرد زیادی جز برای سالاد و میوه نداره.
میگن کلا نمک سر سفره رو حذف کنید. من این کارو کردم و بهش عادت کردم‌.

می شه در زمان خوردن غذا و خورشت نمک رو روی اونها پاشید
این نمک برای اونها که فشار خون دارن آخرین راهه
البته به غیر از پرهیز و حذف نمک معمولی از غذاهاشون
برای بقیه هم میشه از ریختن نمک توی خورشت خودداری کرد
و نمک رو در زمان خوردن روشون ریخت

میله بدون پرچم یکشنبه 1 آبان 1401 ساعت 15:41

سلام
من قبل از اینکه پاسخ سوال ابتدای مطلب را ببینم فکر کردم و جوابم این بود: قاشق و چنگال

قاشق و چنگال زیادی بوی تمدن نمیدن؟!!!

مامان یک فرشته دوشنبه 25 مهر 1401 ساعت 12:14 http://Parvazeyekfereshte.blogsky.com

ممنون بابت توضیحاتت

خواهش می کنم
چیز قابل داری نگفتم

مامان یک فرشته یکشنبه 24 مهر 1401 ساعت 10:27 http://Parvazeyekfereshte.blogsky.com

سلام مونپارناس
میدونی همه میخونیم ولی شاید کم حوصلگی باعث میشه ازش بگذریم و کامنت ندیم نه کم اهمیت بودنش.
به هرحال
بک چیزی که برام سواله اینه که اینجور که من متوجه شدم این نمک در واقع حجم زیاد و شوری کمتر هست درسته؟ یعنی یک جورایی گول زننده هست که فکر میکنی نمک زیاد ریختی ولی در اصل سدیم کمتری مصرف میکنی؟
مامصرف نمک و روغنمون به شدت پایینه تا جایی که هر کی میاد خونمون صداش درمیاد حتی یادمه یک بار برای چک آپ همسر پیش دکتر قلب رفتیم که به همسر گفت یا نمک خیلی کم مصرف میکنی یا ورزش نمیکنی که من گفتم هر دوتاش
اما شیرینی رو من به شدت هوس میکنم البته بیشتر در حد هوس میمونه اما گاهی هم دیگه از خجالت خودم در میام.ایا برای مصرف شیرینیجات هم راه حلی داری؟

سلام مامان یک فرشته
"یعنی یک جورایی گول زننده هست که فکر میکنی نمک زیاد ریختی ولی در اصل سدیم کمتری مصرف میکنی؟"
دقیقا
فلسفه تولیدش همون روش تولید چیزای تقلبیه
مثل روغن نباتی مایع که توی روغن زیتون میریزند تا حجمش زیاد شه !!!
اما پتاسیم اثزاتی مخالف سدیم داره و مثلا در کاهش فشار خون موثره . در نتیجه کاملا مثل روغن نباتی توی روغن زیتون نیست




"برای مصرف شیرینیجات هم راه حلی داری؟ "
این شیرینی های بیرونی که سراسر ضرر هستند .منبع عظیمی از شکر و روغن و آرد بدون سبوس
اول از همه مهار خواسته ات و کمتر خوردن
ثانیا شیرینی سالم تر خوردن !!!
اگر می تونی میلت به شیرینی رو با شیرینی هایی که خودت درست می کنی تسکین بدی میتونم یکی دو تا پیشنهاد بهت بدم

1- در مورد شکر مصرفی
الف -بجای شکر از شیرین کننده هایی مثل شیره انگور یا خرما استفاده کن . ممکنه رنگ تیره ای به شیرینی بدن ولی سالم تر از شکر هستند اگرچه خیلی گرون تر هستند
ب- شیرین کننده هایی مثل فروکتوزکه توی صنعت بجای شکر استفاده میشه
در سایت شرکت (به مالت ) به آدرس
www.behmalt-shop.com
در موردش گفته شده :

" به صورت تقریبی هر یک کیلو شربت فروکتوز، میتواند جایگزین 750 گرم شکر شود.
فروکتوز بر خلاف شکر حاوی هیچ ماده ی شیمیایی نیست از این رو در تولید مواد غذایی و فرآیندهای مختلف خواص نامطلوب ایجاد نمی کند.
شربت ذرت حاوی فروکتوز مایعی شفاف، شیرین، بدون هیچ طعم مزاحم و خواص کاربردی بیشتری نسبت به سایر شیرین کننده ها می باشد. به دلیل مزیتهایی که این شربت در مقابل سایر شیرین کننده ها دارد، مورد توجه بسیاری از صنایع و مصرف کنندگان قرار گرفته است. شربت ذرت حاوی فروکتوز دارای اثرات شیرین کنندگی، افزایش دهنده ی فشار اسمزی، نگهدارنده ی رطوبت و تعدیل کننده ی نقطه ی انجماد است و همچنین نقش بسیار مهمی در زمان ماندگاری محصولات غذایی دارد. بنابراین به شربت ذرت حاوی فروکتوز میتوان به عنوان یک شیرین کننده طبیعی با اثر نگهدارندگی بالا نگاه کرد. شربت های ذرت حاوی مقادیر مختلفی از مونو ساکاریدهای فروکتوز و گلوکز می باشند که براساس میزان فروکتوز معرفی می شوند. "
البته باید اثرات مصرف فروکتوز رو با سرچ مورد بررسی قرار بدی ولی مطمئنا از شکر بهتره
من خودم تا حالا فروکتوز رو بجای شکر مصرف نکردم ولی شیره انگور و خرما رو چرا .
توی سایت "به مالت" بطری 800 گرمی فروکتوز رو 40 تومن قیمت گذاشته.


2- در مورد آرد
شرکت بهمالت انواع پودر سبوس گندم و جو رو داره که میشه به انواع غذا مثل خمیر شیرینی اضافه کرد و شیرینی رو از لحاظ مواد معدنی و ویتامین غنی کرد .
ما خودمون پودر سبوس جو رو حتی توی برنجی که می خوایم بپزیم هم میریزیم .
البته اگه من حواسم باشه !!!

پ.ن :
کتاب اسرار خوراکی ها رو که در پست 103 لینک دانلودش رو گذاشتم بخون
دونستن ماهیت چیزهایی که می خوریم در افزایش کنترل ما در نخوردنشون خیلی موثره .

نرگس باران شنبه 23 مهر 1401 ساعت 21:43

گفتم که! اوضاع رو میدونم! ولی اصرار دارم در کنار این همه مواد مضر، نمک دریا بهتر از ید داره

البته اینی که اسم بردم یعنی نمک کم سدیم ارتباطی به نمک ید دار نداره
مخلوطی از نمک معمولی و نمک پتاسیمه
در واقع حداقل این چهار نوع نمک رو داریم
شاید هم تعدادشون بیشتر از اینها هم باشه !!!
1- نمک معمولی
2- نمک ید دار
3- نمک دریا
4- نمک کم سدیم

پ.ن :
اصرارت به استفاده از نمک دریا علت خاصی داره یا همینطوری الکی لج کردی؟

نرگس باران شنبه 23 مهر 1401 ساعت 19:54

یه بار امتحان میکنم. الان نمک دریا از فروشگاه (بسته بندی و مرتب) خریدم و استفاده میکنم و نمیدونم چرا اصرار دارم که مواد مضرش اونقدر مهم نیست!
نمک آبی هم تو اینستا دیده بودم میگفتن خوبه. راست و دروغش رو نمیدونم

سلام
نمک دریا ؟
کدوم دریا ؟
اگه مال خلیج فارس یا دریای عمان باشه مفید که نیست بلکه مضر هم هست .
علتش آلوده بودن اون آبها به یکی از ترکیبات سمی جیوه هست
طوری که یکی از فروشندگان ماهی جنوب می گفت که بیش از دو بار در هفته نباید ماهی جنوب رو مصرف کرد . و البته هر چه ماهیش جثه بزگتری داشته باشه تجمع جیوه در گوشتش هم بیشتره .
یه سرچ در گوگل با موضوع ( جیوه +خلیج فارس ) بزن اوضاع دستت میاد

soly شنبه 23 مهر 1401 ساعت 12:49

مقوله سلامت جای تشکر زیادی داره.سپاسگزارم


Soly شنبه 23 مهر 1401 ساعت 09:01

سلام خوبین
با تشکر فراوان از پست خیلی سودمندت .

سلام سولی
جالبه که بیش از 60 نفرتا حالا این پست رو خوندن
و
تو اولین نفری که نظرش رو در این مورد میگه !!!
مقوله سلامت ظاهرا خریدار نداره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد