98

یکی از هم استانی های عزیزم " شکوه " خانوم لطف کرده

 و مواردی رو که من در پست 97  ناقص  گفته بودم

کامل کرده

از اونجایی که بعضی ها عادت ندارند بخش نظرات رو بخونن

نظر شکوه رو اینجا می ذارم  و امیدوارم  براتون مفید باشه .


شکوه  در نظرش برای من نظر گفته  :

...  فقط چند تا نکته رو عرض میکنم چون من یک رشتی از یه نسل قبل از شما هستم


:۱-معمولا شالیکاران ساعت ده صبح‌ به عنوان قل ناهار (قبل از ناهار)

سرد پلا [پلوی سرد مونده از قبل ] اشبل و باقلا تازه گاها همراه با پنیر سیامزگی میخوردن

 البته غذارو توی مجمع میذاشتن و براشون

سر مرز(حاشیه بجار)می اوردن و همونجا میخوردن


 ۲-عادات و فرهنگ غذایی مازندرانیها با ما گیلانیها متفاوته

البته شهسوار و رامسراز نظر فرهنگی به گیلان نزدیکترند


۳- فاویسم حتی با باقلا ی خشک و پخته هم ایجاد میشه


۴-کولی اینروزها از ارزش بالایی برخورداره و قیمتش کم از ماهی سفید نیست

[ نوع معمولی کولی بنام   " اصلک"    کیلو 180 هزار تومن

و نوع درجه یکش بنام  سیاه کولی  کیلو  280 هزار تومن  ]


۵-از علایم مهم بیماری فاویسم خونی شدن ادراره


۶-یک باور غلط در بین مردم هست که فکر میکنن بیماری فاویسم فقط با باقلا شمال ایجاد میشه

 در حالیکه فرقی نمیکنه مشکل نقص انزیمیه که البته در شمال زیاده

 وگرنه ربطی به باقلای مناطق مختلف نداره  .....


برای اینکه از مبحث باقالا  بیایم بیرون

این شما و این هم یه گل قاصدک خیال بر انگیز دیگه !!!!

قبلا یه بار عکس این گل رو گذاشتم 

اما

این عکس رو همین امروز سر راهم به محل کار گرفتم

فکر کنم ارزش چند لحظه دیده شدن رو داشته باشه



نظرات 6 + ارسال نظر
مامان یک فرشته جمعه 16 اردیبهشت 1401 ساعت 14:17 http://Parvazeyekfereshte.blogsky.com

این عکس قشنگ ارزش بارها دیدن رو داره
چه شکل هندسی قشنگی داره

ارزشش به دیدن شکل هندسی و خیال بر انگیزش از نزدیکه
وگرنه
صد تا صدتا کنار جاده ها می بینیم شون و بی خیال از کنارشون رد می شیم

مدادسیاه پنج‌شنبه 15 اردیبهشت 1401 ساعت 10:51

من عاشق گیلان و غذاهای خاص و استثنای اش هستم. راستش آن قدر ماهی و غذاهای گیلانی دوست دارم که هر کس بداند باورش نمی شود گیلانی نباشم. این شانس را داشته ام که در رشت و چند جای دیگر استان
پروژه هایی داشته ام و سالهاست که در محلی دور افتاده و آرام بین رضوانشهر و اسالم جایی دست و پا کرده ایم که آرزویم اقامت دائمی در آنجاست. آنجا که باشیم گاهی اوقات دور و اطراف محل مان گشتی می زنیم. چند سال پیش همین موقع ها گذرمان به بازار روز ماسال افتاد. فکر کنم شنبه بود. وقت ناهار بود و جایی در شروع یا انتهای بازار تعدادی از دست فروشان دور هم نشسته بودند و غذایشان تازه تمام شده بود. قابلمه ی بزرگی با کمی کته ی باقی مانده در آن در کنارشان بود و به علاوه مقداری غیر قابل تصور پوست باقلای تازه که همراه با غذا خورده بودند در کنارشان. دلم می خواست از صحنه عکس بگیرم و با شناختی که از اهالی باصفای گیلان دارم فکر می کنم اجازه اش را می دادند. امّا رویم نشد حس و حالشان را بر هم بزنم و با حسرت عکس نگرفته محل را ترک کردیم.

سلام مداد سیاه
مناطق بین رضوانشهر تا خود لیسار مناطق زیبایی هستند با پوشش گیاهی و کوه
و ییلاقات زیاد و زیبا در سمت چپ جاده
و دریا در سمت راست جاده
اما
همیشه زندگی اینطوره که وقتی دندون داری نون نداری
و
وقتی نون داری دندون نداری !!!!

داستان تو داستان خیلی هاست
چون شرایط کار در زمان ما فرصت زیادی به آدم نمیده که از داشته هاش استفاده کنه

خانواده ما هم کنار دریا بیش از دو نسله که زمین و ویلا داشتیم و داریم
کوچک که بودم بعد امتحانات خرداد کل چند تا خونواده فامیل تا اواسط شهریور کوچ می کردیم اونجا
یادم میاد موقع برگشت موهامون از شدت تابش آفتاب بجای سیاهی بور شده بود
می تونی تصور کنی ساعتها در دریا بودن و بازی کردن بدون هیچ دغدغه خاطری یعنی چه؟
الان چند ساله که از آخرین باری که دریا رفتم گذشته !!!
اقامت در کنار دریا که اصلا

امیدوارم حداقل بعد بازنشستگی بتونی اونجا مقیم بشی
خیلی ها از نقاط مختلف کشور بعد بازنشستگی توی روستاها و جاهای کم جمعیت اینجا ساکن شدند
آخرینشون رو که دیدم یک بازنشسته نیروی هوایی توی یکی از روستاهای حومه لاهیجان بود



پ.ن :
باقالای تازه طعم شیرین و بافت نرمی داره شبیه بلال شیری
و تقریبا با هر غذایی میشه مثل مثل سبزی خودن خوردش
همینطور که میدونی خونواده حبوبات از جمله باقالا پروتئین زیادی دارند و فوق العاده مغذی و برای بدن مفیدند.

Soly چهارشنبه 14 اردیبهشت 1401 ساعت 22:08

مونپارناس رحم کن.
اونقد از باقلا و باقالی نوشتی که بوش توی وبلاگ منم پیچیده


سولماز ، گوله نمک هم بودی ما خبر نداشیم ؟!!!!

اگه فاویسم نداری یه کیلو تازه ش رو بخر و بپز
برای صبحونه یا عصرونه عالیه
مقوی و سرشار از مواد مفید برای بدن
مخصوص قهرمانان رشته بدن سازی
البته نمک و گلپر رو فراموش نکن
بعضی ها سماق هم می ریزن روش

یاسی چهارشنبه 14 اردیبهشت 1401 ساعت 03:22

سلام دوست جان
آخی ...کال باقالا...اشپیل ...کولی...زیتون پرورده..هفت بجار...چه خاطرات خوشمزه ای..

سلام یاسی
جات خالی
فصل فصل باقالا و کولیه
و
هوا عالی

هوای بهاری ،
هوای سبک و پاک
که افسردگی ها رو می شوره و می بره
جات اینجا سبز

میله بدون پرچم دوشنبه 12 اردیبهشت 1401 ساعت 17:11

سلام
تا الان اینقدر از نزدیک و دقیق به گل قاصدک نگاه نکرده بودم... گلی که خیلی زیاد دیده بودم... اون رنگ وسطش واقعاً برام تازگی داشت. جالب بود.

سلام
طبیعته دیگه
هر لحظه
به شکلی جدید یک زیبایی رو " باز آفرینی " می کنه !!!!
فکر کنم اهل فن بهش میگن "جهش ژنتیکی "
والله !!! من که " بیل می رم" !!!



پ.ن :
جوابم به نظر الهام در پست 97 رو دیدی؟

بندباز یکشنبه 11 اردیبهشت 1401 ساعت 09:27 https://dbandbaz.blogfa.com


سلام مونپارناس
خنده ام گرفت به خاطر اینکه جان به من همیشه میگه "سیاه کولی"!
این دو پست آخر فقط دل ضعفه میاره برای آدم. تهش هم یه گل قاصدک نشون می دی که آدم نمی دونه باهاش چیکار کنه؟!! ولی خداییش قرمزی توی دلش رو جای دیگه ندیده بودم. این یکی خیلی قشنگ تره.

سلام بندباز

"جان به من همیشه میگه "سیاه کولی "
بابا خوش شانس !!!
سیاه کولی گرون ترین و اشرافی ترین نوع کولیه
و
فقط اونهایی که اهل خوردن سیاه کولی هستند حاضرند قیمت زیادش رو بپردازند
بقیه مثل من مدل" اصلک " رو میخرن که تقریبا نصف قیمت اونه
همین چند روز پیش از یه فروشنده آشنا برای سیاه کولی قیمت گرفتم
کیلو 280هزار تومن
کولی خورها
- اصطلاحا برای اونهایی که سیاه کولی می خورن -
معتقدن طعم و مزه سیاه کولی رقیب نداره !!!


چی کار کردی که همچین لقبی بهت داده
میشه گفت معادل پادشاه یا ملکه هست
مگه جان هم از اون عشق کولی هاست ؟!!!
سیاه کولی انقدر گرون شده که دیگه خریدش اصلا توجیه نداره
مگر به دلیل عشق به خوردنش !!!
از قیمت ماهی سفید هم الان گرونتره !!!
خودم سالهاست سیاه کولی نخریدم


"یه گل قاصدک نشون می دی که آدم نمی دونه باهاش چیکار کنه "
خوب به هندسه و تقارن اجزای تشکیل دهنده این گل توجه کردی ؟
شاهکار نیست؟
اگه فقط یه کم رنگی تر بود بهتر نبود؟
مثلا زردیا آبی آسمانی یا حتی نارنجی ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد