93

دنیای ما پر از شگفتیه

قسمت بسیار زیادی از این شگفتی ها طبیعی هستند

 و

قسمتی هم توسط تکنولوژی و علوم مختلف ایجاد شدند

 چیزهایی مثل پل تمام شیشه ای که چینی ها اخیرا ساختند

یا پل های معلق و  اتوبانهای چند طبقه در کشور های پیش رفته

یا  ساختمانهای بسیار بسیاربلند  نمونه هایی  از این شگفتی ها

در صنعت  صنعت ساختمان  هستند

اما

خیلی از این شگفتی ها مستقیما دیدنی نیستند

 بلکه

 در زمان کارکرد مشخص میشن

اگر  ورزشکاری با سابقه  باشید حتما از سیر تحول

 لباسهای ورزشی  بخوبی آگاهید .

 

 

در ابتدا فقط لباسهای با بافت عادی از جنس

پنبه یا کتان و یا  پولی یستر وجود داشت که دردسرهای

خاص خودشون رو داشتند.

امروزه لباسهایی با جنس و بافتی خاص  به نام "فلامنت سوزنی"  تولید میشه

که عرق تن ورزشکار براحتی به سطح بیرونی لباس  منتقل میشه

بدون اینکه خود لباس تبدیل به یک اسفنج خیس شده باشه !!!

یادم میاد قبلن وقتی  پیراهن ورزشیم رو می کندم

 مثل سنگ سنگین شده بود

چون

هر چه عرق بود مثل اسفنج جذب خودش کرده بود

امروزه در  شدید ترین فعالیت ها هم پیراهن رو که عوض میکنی

به همون سبکی قبل از پوشیدنه

تفاوت این دو نسل پیراهن واقعا اعجاب برانگیزه

و این از اثرات پیشرفت  تکنولوژیه.


شروع ورزش  روزانه من چند  اثر جنبی  هم داشت  یکی از اونها

مساله داشتن لباس مناسب بود

بله لباس مناسب !!!

وقتی شما قراره 365 روز سال رو در هوای آزاد رکاب بزنید به رنج وسیعی

از لباسها و وسایل جانبی توی این رشته نیاز دارین

یکی از مشکلات شایع در اینجا که من زندگی می کنم

، شروع بی موقع  بارون اون هم  وقتیه که مشغول رکاب زدن هستی!!!

 اگر لباس مناسب نداشته باشی در پایان کار از یک موش آبکشیده

هم خیس تر میشی !!!

 در اوایل شروع ورزش روزانه ام

- که هنوز از چیزی خبر نداشتم -

چند بار این وضعیت

برام پیش اومد و حتی بخاطرش مریض شدم 

 وقتی خونه می رسیدم شبیه  شخصی  بودم

 که

 با لباس کامل توی یک استخر افتاده باشه !!!


نوعی بادگیر/بارانی به اسم عمومی "بادگیر مشتی "هست که در واقع

انقدر نازک و سبکه که توی یه مشت جا میشه و یه دوچرخه سوار

می تونه اونو براحتی توی جیب لباسش بذاره

و اگر هوا نامساعد شد سریع بپوشدش

متاسفانه باز بخاطر سایزم نتونستم  اندازه مناسبش رو گیر بیارم

انگار ورود آدمهای قدبلند - و چاق - به این ورزش

بنوعی با ممانعت ضمنی همراهه

"  اینجا چکار میکنین؟!!!

 برین سراغ همون والیبال یا بسکتبال خودتون !!! "

این پیامیه که بطور ضمنی  از فروشنده ها به شما می رسه

همون فروشنده هایی  که وسایل این ورزش رو از قبیل

دوچرخه ، لباس  و کفش   می فروشند

هیچ چیز به شما در این رشته

- با این جثه-

 خوش آمد نمیگه

 دوچرخه با سایز مناسب کمیاب و خیلی گرونه

 و ناچار

 باید دوچرخه ای رو سوار شی

 که انگار مال داداش کوچیکته !!!!

نبود لباس با سایز مناسب    4X و بالاتر

نبود کفش مناسب با سایزهای 46 و بالاتر

و  .....

اما

من بیدی نیستم که با این باد ها بلرزم

برای هرکدوم از مشکلاتی که گفتم راه حلی پیدا کردم

راه حل من برای هوای نامناسب استفاده از بادگیر های استاندارد بود

البته بادگیرهای بازاری عمومه فاقد زیپ هستند

 تا آب از اونجا توی لباس نفوذ نکنه

اما اگر فقط سی  دقیقه با این بادگیر رکاب بزنین میفهمین

که اون تو چه جهنمی برپا میشه

گرما ی بدن و عرق نمیتونه از این لباس خارج بشه

درنتیجه

بعد یک ساعت رکاب زدن  آدم احساس خفگی میکنه

درواقع این بادگیرها برای استفاده در زمان

 فعالیت شدید بدنی ساخته نشدند.


ورزشکاران رشته هایی مثل کوهنوردی از مدتها پیش

 با این مشکل مواجه بودند.

ساعتها فعالیت سخت بدنی در هوای بارانی و بادی این مشکل

رو برای  اونها حادتر کرده

پس راه حل چیه ؟

  این مشکل با  استفاده از یک نوآوری  در صنعت

تولید پارچه و ابداع نوعی پارچه مخصوص با

اسم تجاری " گورتکس / Gortex " حل شده

این که گورتکس چیه و چکار میکنه داستان جالبی داره

ادامه دارد ....


دو نسل در یک قاب :

 هر دو عکس از یک گیاه با چند روز فاصله گرفته شده

زمان : اسفند 1400



نظرات 7 + ارسال نظر
حمیده دوشنبه 15 فروردین 1401 ساعت 00:07 http://Www.tast-good.blogfa.com

سلام
ایام مبارک.
در مبحث لباس ورزشی واقعا داشتن لباس خوب خیلی مهم است.
اما من خودم علاقه ام بیشتر به کفش است.
سالها مدل ها و مارک های مختلف را امتحان کردم.
تا اینکه یک بار در یکی از حراج های لباس ورزش فروشی یک مارک معروف کتانی را خریدم.
آنهم در موقعی که پایم صدمه دیده بود.
اما نکته جالب اینکه همان کتانی ها باعث شدند کنار سنگ ها ی لیز کنار دریا بدوم و از یادم برود زانویم مشکل داشت.
از کوه بالا رفتم و باور کردم چه قدر کفش و لباس کمک کننده است‌.

سلام حمیده
امیدوارم این روزها
- بعد مسافرتت -
روزهای خوبی برات باشه
من خودم از اون آدمهایی بودم که برام کفش و لباس ورزش اهمیت نداشت
ولی به مرور زمان متوجه شدم که مثل تفاوت پیکان و پژو تفاوت بین کفشها و لباسها حتی در یک رشته خاص چقدر میتونه زیاد باشه و حس و حال متفاوتی وقت ورزش به آدم بده
بسته به نوع رشته ورزشی اهمیت کفش و لباس ممکنه کم و زیاد بشه
مثلا وقتی کوه می ری یا می دوی اگر کفش مناسب نباشه اذیت میشی در حالی که ممکنه مثلا وقت پینگ پنگ یا والیبال مناسب نبودن کفش اونقدرها اذیت نکنه
توی ورزشهایی که آدم زیاد عرق میکنه در فصل سرما لباس رویی اهمیت زیادی داره . یه کم از حال و هوای تعطیلات بیرون بیام ادامه پست 93 رو که در مورد پارچه خاص گورتکس هست می نویسم .
برای خود من که این پارچه چیز عجیب و نویی بود
امیدوارم چیزهایی که بعدا می نویسم برای کس دیگه ای هم مفید باشه .

پ.ن :
دویدن کنار دریا ؟
بالارفتن از کوه ؟!!!
اصلا باورم نمیشه تو این کارها رو کردی یا می کنی .
توی اون قسمت هایی که از وبلاگت خوندم اصلا کوچکترین اشاره ای به ورزش نکرده بودی و خوندنشون منو به این سمت برد که تو یه شخص سنتی بیگانه با ورزش هستی . و چه خوب که اینطور نیستی !!!
اما
فعالیت بدنی هرنوع که باشه عالیه
نه تنها برای سلامتی جسم بلکه برای جلوگیری از افسردگی و یکنواختی ناشی از این زندگی امروزه بسیار بسیار مفیده .
امیدوارم فرصت اینو داشته باشی که زمانی از هر روزت رو به ورزش
-هر جورش که شد -
اختصاص بدی
من که خودم الان نزدیک به دوساله مجبور به این کار شدم
و فواید ورزش مستمر رو کاملا می بینم
این روزها بین اذان صبح و ساعات شروع کار فاصله خوبی افتاده که میشه ازش نهایت استفاده رو کرد
امیدوارم همیشه سرحال و شاد باشی

بندباز دوشنبه 8 فروردین 1401 ساعت 02:38 http://dbandbaz.blogfa.com

سلام مونپارناس
سال نو بر شما و خانواده محترم مبارک باد!
امیدوارم ایام نیکی پیش رو داشته باشید.

سلام بند باز گرامی
خوشحالم که می بینمت
امیدوارم این سال سال بهتری برای همه
مخصوصا تو و " جان"
باشه
تقریبا هر روز به وبلاگت سر می زنم
با این امید که مطلب جدید نوشته باشی
حتی
در مورد یه فیلم ترسناک و اعصاب خورد کن !!!!

یاسی پنج‌شنبه 26 اسفند 1400 ساعت 08:25

سلام مونپارناس حان
پاشو بیا اینجا...از هر شکلو سایز و مدل لباس ورزشی بخوای دارن....واقعا چرا نمیایی؟؟!!

سلام یاسی
تو رو خدا با کارمند جماعت از این شوخی ها نکن !!!
برای خرید پول بلیت اونجا فقط باید شش ماه توی نوبت وام بانکی باشیم و برای باز پرداخت
وام چند سال گرفتار !!!
با ریال حقوق می گیریم ، چطور دلاری خرج کنیم ؟
دیگه به این زندگی عادت کردیم یاسی
یه مردنی هم هست که می گن پایان بدبختی هاست
البته یه عده هم می گن شروع بد بختی هاست !!!



"واقعا چرا نمیایی؟؟!! "
برای من
-و تاکیدمی کنم برای من نه کس دیگه -
رفتن به منزله پذیرش شکست و وا دادنه
دلم می خواد فکر کنم هنوز امیدی هست
به این مردم با تمام بدی ها و صفات زشتشون وابسته هستم
دلم نمی خواد برای کسی غیر اونها کار کنم
دلم نمی خواد جای دیگری جز اینجا باشم
اینجا کشوری بود مثل بقیه کشورهای دنیا
که
نابودش کردند
اما
همیشه امیدی هست
هر جور که نگاه می کنم وضعیت زندگی من بهتر ازخیلی از آدمهای دیگه هست
دلم برای کسانی می سوزه که هنوز در ابتدای راه زندگی هستند
مطابق نرم ها و ارزش های این اجتماع عمل کردند
ولی
این جامعه چیزی نداره بهشون بده
بذار این آدمها بیان و آیندهاشون رو بسازند
منظورم امثال آقای " مک کابر"در کتاب دیوید کاپرفیلد نوشته چارز دیکنزه
دیدی اون و خونواده اش وقتی از انگلیس مهاجرت کردند استرالیا چطور شکوفا شدند؟



پ.ن 1:
میدونستی لباسهای دست دوم اون ورا رو بعضی شرکتها با افتخار اینجا می فروشند ؟
منظورم لباسهای تاناکورا و امثال اون نیست که مردم عادی میخند و می پوشند
بلکه
لباسهای ورزش های گرونی مثل اسکی و کوهنوردی منظورمه
دیروز توی سایت یکی از همین شرکتها بودم
داشتم فکر می کردم صاحب اولیه اون لباسها چه کارها که با این لباسها نکردند
و حالا که انداختتش دور ، امثال من میتونن با چند صد هزار تومن ناقابل لباس دور انداخته شده یه اروپایی رو بخرند و از پوشیدن یه لباس تولید اروپا لذت ببرن.
دست همه کسانی که ما رو به اینجا رسوندند درد نکنه
درسته که طلا کردن مس همیشه کار مهمی بوده
اما
کی میگه مس کردن طلا اهمیتش از اون کمتره؟


پ.ن 2 :
راستی خودت چرا کم پیدایی؟
رفتی سر یه کار دیگه؟
نگو که فقط بخاطر کار خونه پیدات نیست

مامان یک فرشته چهارشنبه 25 اسفند 1400 ساعت 19:56

سلام
الان دیگه میشه گفت برای هر مشکلی راه حلی وجود داره و مسلمه توی اروپا که هوا اکثرا ابری و بارونی هست و دوچرخه سوار زیاد برای این مشکل فکری کردن.
منتظر ماجرای گورتکس هستیم ببینیم چیه
امیدوارم تا الان حالت خوب شده باشه(برگرفته از کامنت سولی)

سلام مامان یک فرشته
بذار از آخر بگم

" امیدوارم تا الان حالت خوب شده باشه(برگرفته از کامنت سولی) "
تا عیدی و حقوق اسفند رو ندن حالم خوب نمیشه
و
تا الان که خبری نبوده


"توی اروپا که هوا اکثرا ابری و بارونی هست و دوچرخه سوار زیاده برای این مشکل فکری کردن. "
یه چند بار شدت بارون که کم بود یا ناغافل بارون شروع شد در همون حال رکاب زدم
می دونی نتیجه چی شد؟
دوچرخه ام با گل اندود شد !!!
تمیز کردن زنجیر و خودرو و دوشاخ جلو و ... انقدر حوصله سر بر و پرهزینه هست
-بخاطر استفاده از اسپری DW40 که مخصوص اینکاره -
که آدم رو ازسواری در این شرایط پشیمون می کنه
برای همین این چند روز بارونی رو فقط روزی یک ساعت پیاده روی کردم
و
ای بدم میآد از پیاده روی ، اون هم تنها !!!
بدجوری حوصله سر بره
دقیقا مثل خوردن شربت اکسپکتورانت می مونه !!!!
مطمئن باش راه حل های اروپایی بدرد همون اروپا می خوره
و
بعلت تفاوتهای زیاد در همه چیز، اینجا کارآیی نداره

"منتظر ماجرای گورتکس هستیم ببینیم چیه "
اتفاقا امروز درگیر خرید آنلاین یه کاپشن گورتکس بودم خدا رحم کرد فهمیدم فروشنده اصلا نمیدونه گرتکس چیه و همینطوری اسم محصولش رو گذاشته کاپشن گرتکس !!!
عجب بازاری داریم ما !!!!
سعی می کنم در پست بعدی در موردش بنویسم .

میله بدون پرچم چهارشنبه 25 اسفند 1400 ساعت 14:18

سلام
پا که در راه گذاشتی، مشکلات یکی یکی از راه می‌رسند اما تو که عزم را جزم کرده‌ای آنها را یکی یکی از سر راه برخواهی داشت... عالی.
اما آن عکس انتهای کار... فوق‌العاده بود

سلام میله
هر کسی وقتی چاره ای نداشته باشه ناچاره عزمش رو جزم کنه
دیدی حتی حیونای ترسو وقت فرار اگر توی یه کنج گیر بیفتند شروع به حمله می کنند ؟
وقتی از عاقبت سهل انگاری در خورد و خوراک و فعالیت بدنی ات با وجود داشتن کبد چرب باخبر باشی راهی جز این برات نمیمونه که تغییر کنی .

خوشحالم که عکس برات ارزش دیدن داشت.

پ.ن :
با اینکه دائما پستهای معرفی کتابت رو میخونم ولی این روزها بیشترکتابهایی که معرفی میکنی معاصر هستند و راهی جز خریدشون نیست
با توجه به اینکه اوقات فراغتم بین دیدن سریال ها و ورزش تقسیم شده مثل تو یا "ماهور" یا "مارسی" کتاب اولین پر کننده اوقات فراغت من نیست و در واقع همین الانش هم چندین کتاب در فیدیبو و کتابراه که از قبل خریده شده اند منتظر خونده شدن هستند.
نمیتونم با سرعتت همراه باشم
ولی
از وبلاگت حداقل برای گسترش معلومات عمومی ام و آشنایی با طرز فکر دیگران استفاده میکنم
ممنونم از زحمتی که برای نوشتن اون مطالب یکدست و خوندنی می کشی.

بندباز سه‌شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 16:29 http://dbandbaz.blogfa.com

سلام مونپارناس
ایام به کامت
راستش مجال نوشتن نیست. سرگشته و گیجم.

ای وای !!!!
امیدوار بودم وضع طور دیگه ای باشه

برای تو و "جان" آرامش و سلامت آرزو می کنم

soly سه‌شنبه 24 اسفند 1400 ساعت 10:47

سلام جناب مونپارناس
بسیار عالی و مفید
چهارشنبه سوری بر شما و خانواده محترم پر از خوشی و سلامتی و آرامش
راستی کادوی روز جهانی زن گرفتی یا نه؟؟

سلام سولی
من هم برات آرزوی بهترین ها رو دارم

" راستی کادوی روز جهانی زن گرفتی یا نه"
راستش نه سولی
الان حدود یک هفته هست اینجا هوا بارونی و خرابه
و حال من هم به دلایل مختلف همینطوره
دل و دماغ خیلی از کار ها رو ندارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد