41

 زندگی در هر اقلیمی از این کشورپهناور  ویژگی های خاص خودش رو داره

زندگی در ناحیه کوهستانی غرب ، نوار ساحلی جنوب ، ناحیه شمال-شمال شرقی

،ناحیه جنوب-جنوب شرقی و بالاخره نواحی مجاور کویرهر کدوم خصوصیات  خاص خودشون

رو دارند که بنا بر شنیده ها تاثیر گذار در خلق و خو و عادات زندگی مردم اون سامان هستند

اما

زندگی در نوار ساحلی دریای خزر  ویژگی های خاصی داره که فقط برای اونهایی که در این ناحیه

زندگی میکنند قابل لمسه.

بیشتر مردم وقتی اسم شمال به گوششون می خوره سر سبزی محیط - که بیشترش

نا خواستهو به جبر مادر طبیعته نه از او مدل ها که در نقاطی مثل اصفهان به زور

پرسنل فضای  شهرداری ایجاد شده - و اعتدال هواشه

ولی

برای کسانی که اونجا زندگی می کنند این سکه یه روی دیگری هم داره

من به این ناحیه جهنم سبز میگم .

چرا!!!؟

یادم میآد بچه گی های من در شهری که زندگی میکردم  با پوشیدن چکمه های  بلند

لاستیکی ضد آبی که ما اون موقع بهش  بت   Bot

-  تلفظ  رقیق ، سریع و محلی ;کلمه انگلیسی     بووت          Boot  به معنای چکمه -  

می گفتیم میگذشت  

البته   منظورم  اون مدلهایی که  خانومهای آلا مد دوباره کشفش کردند و ازش به منظور

تکمیل دکور استفاده  میکنند نیست بلکه مدلهای زمخت و سنگینی هست که برای

جلوگیری از خیس شدن پا ناگزیر از پوشیدنش بودیم

نیازی نیست بگم که پای شما بعد از استفاده روزانه  از همچین پای افزار

فاقد  ایر کاندیشن!!! و منافذ تهویه هوا ،  بویی بدتر از سطل زبالهای که محتویات

توش خیس باشند به خودش  میگیره .

ما که اون موقع ها  میگفتیم پاهامون بوی سگ گرفته  ولی شخصا تا الان هیچ سگی

رو بو نکردم تا ببینم این بوی وحشتناک پای گندیده در این کفشهای بلند لاستیکی

به بوش شبیه هست یا نه

هنوز بعد سالها که اکثر معابر آسفالت شدند و دیگه از اون مردابها و باتلاقها در مسیر مدرسه

خبری نیست و رحمت آسمون هم کم شده و باران سالانه اصلا قابل مقایسه با قبل نیست

باز هم در مناطق  دور از شهر و روستاهای نزدیک به طبیعت این پای افزار وصله جدا نشدنی

مردمه

تا یادم نرفته جهت ثبت در تاریخ اضافه کنم که یک کفش تمام لاستیکی  بدون پاشنه ای

هم بود که بهش  گالش    Ga lesh   میگفتن که برای پوشیدن در روزهای خشک

و بیشتر برای  قشر کم درآمد بود آخرین بار من این کفش روسالها پیش وقتی خرد سال بودم

پای مادر بزرگ خدابیامرزم  دیدم که علی رقم تغییر اوضاع به دلیل عادت هنوز گالش میپوشید

این کفش این روز ها منسوخ شده و یادگار زمانی بود که   فقر و بدبختی  مردمش قابل باور نیست


یکی دیگه از مشخصات این جهنم سبز پوسیدگی سریع لوازم خونه مثل گاز یخچال و تلویزیونه

فلزات در این هوا تمایل زیادی به زنگ زدن و پوسیدن دارن و اگر دو دستگاه گاز چهارشعله

رومیزی رو همزمان در کرمان و انزلی  زیر نظر بگیرید بعد ده سال دیدن تفاوت چهره این دو

گاز دیدنی میشه  و البته دیدن چهره صاحب گاز در انزلی که ناچاره پول تعویض گازش رو

پیاده شه

اما  !!!

همیشه همه چیز که بد نمیشه

خبر خوب اینکه در اواخر فصل سرما و در اوج دوران صید ماهی سفید

- ماهی ظاهرا اختصاصی این دریا- قیمت ماهی به دلیل صید زیاد اونقدر پایین میآد که

همه اقشار جامعه میتونن لبی بهش بزنن. ناگفته پیداست که از پاییز ماهی سفید مهیاست

اما به دلیل قیمت بالاش اول نوبت دارندگان جیب پر پول و صاحبان مشاغل چاپ کننده

اسکناسه و اقشار حقوق بگیر اعم از کارگر و کارمند منتظر آخر سال میمونند

یادم میآد همین چند سال پیش با دو تا از همکارها هفتاد تا ماهی سفید با اندازه بزرگ رو

روی حراج ماهی - که بهش چوب زدن میگن - در یکی از روستاهایی که صید از دریا مستقیم

برای حراج به بازارش آورده میشه خریدیم و بین خودمون تقسیم کردیم .

چه زندگی داشتیم  !!!!!

القصه

این آخر سال هم اومد ولی چون این نفت لعنتی خودش رو بزور روی سفره ما چپونده بود

این بود که جا برای ماهی سفید کم اومد . در یک اقدام انتحاری چند تا ماهی سفید

ببخشید بچه ماهی سفید رو دونه ای 45 تومن  خریدم که امسال رو بدون ماهی

تموم نکرده باشیم




از اونجایی که قبلا هم گفتم و اینجا هم ناگزیر از تکرارشم چون  قدرت دوم در خونه هستم

تمیز کردنش هم به گردن خودم افتاد

-   قابل توجه بند باز عزیز که پرسیده بود  تفاوت قدرت اول یا  قدرت دوم بودن

در خونه در چیه ؟ مشخص شد؟   -

بنا بر فرموده قدرت اول طبخ و آماده سازیش هم به گناه  اینکه 

 بعد از ظهر همان روز خرید  در منزل تشریف داشتم  و اوشون سر کار بودند

به من واگذار شد که این حاصلشه



و وقتی که  شب  ساعت یازده ونیم خسته و به عشق خوردن همچین غذایی  از سالن ورزش

به خونه برگشتم با این محتویات ماهی تابه   مواجه شدم 

بهر حال ناشکر نباشم بهتره  وگر نه دفعه بعد فقط استخون هاش رو برام میذارند




پ.ن 0 :

نوشیدنی توی عکس آخر همون نوشیدنی پست 37 هست

درستش کنید

استفاده کنید

و

بهم نظرتون رو بگید

برای شیرینیش شیره انگور رو پیشنهاد میکنم


پ.ن 1 :

نه این که فکر کنید برای زندگی راحت تر برای کسب قدرت اول تلاش نکردم ، نه تلاش کردم

اما

کدوم صاحب قدرت اولی بدون خین و خین ریزی قدرت رو تقدیم کرده؟

خوب چون من  آدم مسالمت جویی هستم  و  چون زورم نرسیده      ناچارا  به همین قدرت دومی اکتفا کردم

آه !!!!!

یاد ایامی که در جنت مکانی داشتم        آشیانی داشتم 


پ.ن 2 :

یاسی خانوم وبلاگ  بوی بارون ..عطر یاس  توی نظرش اشاره  ای داشت

که

به دلیل قدرت بچه هاش متاسفانه همین قدرت دوم رو هم نداره

اینجا ضمن همدردی با ایشون بگم که در  سرکوب قدرت سوم تا این لحظه موفق بودم

و

به این زودی ها خطر سقوط به دسته  سه تهدیدم نمیکنه


پ.ن 3 :

چون احتمالا این آخرین نوشته  سال 99 من هست  همینجا به همه سال جدید رو تبریک میگم

و

امیدوارم سال جدید برای همه مون بهتر باشه

ارادتمند

مونپارناس












نظرات 5 + ارسال نظر
یاسی جمعه 29 اسفند 1399 ساعت 06:19

ای وای...مونپارناس جان...ترو خدا برای شادی روح منم که شده تا میتونی از اون سیرهای بنفش و سفید خوشگل و خوش عطر بخور...نوش جانت...بخدا یه حبه ش هم اینجا یافت نمیشه....آدم تا از یه نعمتی محروم نشه قدرش رو نمیدونه...یه بازار داریم اینجا... هر چند وقت یه بار توی تابستون کشاورزهای محلی محصولات باغ و مزرعه شون رو میارن...خیلی هم گرون فروشن نامردا!!همهش هم منت سر خلایق میذارن که همه محصولات ارگانیکن و بهشون سم نزدیم و خلاصه اینجور تبلیغات..من پارسال دیدم یکشون روی میز بساطش ازین سیرها داره...نمیدونی چجوری خودمو پرتاب کردم سمتش...برگشته میگه هر سه تا بوته 12 دلار...اگه تکی بخوای 6 دلار ..تا اومدم سبک سنگین کنم یه زن و شوهر چینی اومدن همه ش رو خریدن ...چینی ها در حد خفه شدن سیر میخورن...بعد از اون دیگه هیچ جا گیرم نیومد...
سیر خیلی خوبه..ضد کلستروله و هزار تا خاصیت دیگه هم داره ..مخصوصا توی ایام کرونایی از خودت دریغ نکن...تا میتونی هم خودت میل کن و هم به اطرافیانت سفارش کن مصرف کنن...نوش جونتون..
ای بابا ...شما هم برای ارسال و دریافت دلار به عذابین؟ ما هم همینطور بخدا...امیدوارم خدا لطفی بکنه در سال جدید یخورده زندگی برای ایرانیا راحتت تر بشه...چه داخل ایران و چه خارج...

آمین
جهت اطلاعت بگم
الان
سیر تازه درشت کیلو 15 هزار تومنه

soly پنج‌شنبه 28 اسفند 1399 ساعت 12:42

اون سالها که همگی مجردبودیم! یهویی زیارت مشهد شد و ما یهویی جمع و جور کردیم و راه افتادیم. پیشنهاد دادن شب رو برسونیم حتما ساحل گیسوم..اونقد خسته و کوفته رسیدیم که بنظرم خابیدنو ترجیح دادیم.وصبح با رطوبت هوا مواجه شدیم که برای من وحشتناک بود.راه رفتن که سهله فقط پریدم توی ماشین تا شیشه هارو باز کنم و از باد استفاده کنم .انگاری رطوبتو میکوبیدن توی صورت آدم.

خودت که داری میگی ساحل یعنی مجاور مقدار زیادی آب و بخار آب
البته برای ما عادی شده وقتی ما وارد مناطق خشک میشیم چند روز حالمون میزون نیست تا عادت کنیم و یکی از زیباترین لحظات برای من وقتیه که از ناحیه خشک به ناحیه مرطوب وارد میشم و باد دیگه خشک نیست بلکه با خودش رطوبت داره
اونجا میفهمم که به خونه برگشتم !!!!

یاسی پنج‌شنبه 28 اسفند 1399 ساعت 10:07

سلام مونپارناس جان
عجب روزگاری شده بخدا...این ماهی ریزه های لاغرو که تقریبا همقد ماهیهای حوض خونه پدر بزرگم بودن خریدی دونه ای 45 هزار تومن؟؟!!!کاش میشد خودتون پرورش بدین...انقدر خوشم میاد میبینم یه قدرت شماره دو انقدر مهربونه و بجای قدرت شماره یک حتی حاضره ماهی ها رو هم پاک کنه...یادش بخیر ما هم همیشه ماهی هارو توی همین سینی گردها پاک میکردیم...ما میرفتیم از کلاچای ماهی فیتوفاگ میگرفتیم...خیلی خوشمزه بود..ماهی تیلاپیا رو سعی کن مصرف نکنی..ثابت شده که این نوع ماهی حتی ذرات پلاستیک توی آب رو هم میخوره و مصرفش در دراز مدت باعث بیماری آلزایمر در انسان میشه..
این قدرت سومهای شما چرا انقدر بی انصافن؟؟!...آخه چرا تاوه پاکسازی شده رو گذاشتن برات؟؟!! خوب البته تقصیر خودته...معلومه خیلی خوشمزه درست میکنی...ولی همه ش یه طرف ..اون سیر تازه ها که گذاشتی گوشه سینی شدیدا دارن دل و دین میبرن از من...آخه مگه من چیکارت کردم که شکنجه م میکنی بیرحم؟؟!!!...
گذشته از شوخی...نوش جان...امیدوارم که سفره تون همیشه پر از برکت باشه...سال نو مبارک دوست عزیز...امیدوارم که همیشه شاد و سلامت و موفق باشین در کنار بقیه عزیزان و زیر سایه ایزد توانا...

سلام یاسی
باور کن باز هم 45 تومن خوب خریدم الان ماهی قزل آلای پرورشی کیلویی 53 تومنه !!!!

الان فصل سیر تازه هست و از همون اول که ریشه اش تازه شکل گرفته تا امروز که بته اش کامله بهمون شکل توی بازار موجوده و من امسال عجیب سیر خور شدم .قبل از اومدن سیر تازه سیرهای طارم رو که خشک کرده بودم مصرف میکردم و الان هم با سیر تازه به روزم !!!

سیر طارم رو یادته ؟ سیر های بزرگ که پوستشون به سرخی میزنه و خیلی تنده و برای سیر ترشی استفاده میشه و از ناحیه طارم که در مرز گیلان زنجان قزوین قرار گفته میآرنش

سال نو تو هم مبارک باشه و امیدوارم این نخست وزیر فلان فلان شده شما جاستین ترودو
یه کم دست از دشمنی با مردم ایران ورداره و رفت وآمد و ارسال پول و بقیه چیزها بین ایران و کانادا توی سال جدید آسون بشه .

soly پنج‌شنبه 28 اسفند 1399 ساعت 00:27

اخه این جور ماهیهارو چون یخ زده میارن من تردید میکنم .اگرخوب باشه حتما میگیرم و دستور پختش با شما..
نه خوب بچگیا میپوشیدیم اینجا برف و بارون زیاد بود هاااا.
نوار ساحلی اومدیم با خونواده زمانهای جوانی!

هر چی باشه از این مرغ های هورمونی و آنتی بیوتیکی بد تر نیست
آزمایشی به مقدار کم بگیر ببین چه جوریه
من خودم تیلا پیا رو هر بار چند کیلو چند کیلو میگرفتم و میذاشتم فریزر
هر وقت شام در کار نبود یکی رو درست میکردم حداکثر نیم ساعت آماده میشه
البته بگم که این ماهی به به صورت آماده و فیله شده و همن طور که گفتی منجمد عرضه میشه هر تکه ش تقریبا به اندازه کف دست - البته کف دست من نه تو - هست و برای مصرف یک نفر مناسبه
بعضی جاها بسته بندی سه دونه ای هست بعضی جاها هم به صورت فله ای که قیمت فله ای اگر پیدا کنی بهتره

" نوار ساحلی اومدیم با خونواده زمانهای جوانی! "
پا برهنه روی شنهای داغ ساحل راه رفتی سلی؟
الان یه مشت حیوون ساحل رو پر از شیشه خورده کرده اند ولی قدیم ها انقدر کنار دریا تمیز بود میشد پابرهنه روی ریگها راه رفت و کف پای آدم براثر ریگهای سفید آفتاب خورده
ای جیز میشد !!! ای جیز میشد !!!!
باید یه قسمتهایی رو می دویدی تا کف پات نسوزه !!!!

soly چهارشنبه 27 اسفند 1399 ساعت 13:12

سلام
اولش سال نو پیشاپیش مبارک باشه بسلامتی وتندرستی و حفظ قدرت دوم!! و پایداری و سرفرازی.
من از شمال فقط بوی رطوبتی که صبح روز اول توی ساحل گیسوم بیدار شدم یادمه، که برای من یکی کشنده است..ما خونوادگی روماتیسم و ازین جور مسائل داریم و ذره ای نم ورطوبت مارو از زندگی میندازه.ماهی هم جوریه که ماهی یه بار بهش عنایت داریم.اگرم نشد قرصشو میخوریم!!!خخخخخ..واینکه وقتی ماهی میگیریم قشنگ دستور میدم اونجا برام تروتمیزه و خوشگل ودلرباش کنن تا من بردارم وببرم فقط...گالش هم زمانهای قدیم همه جا میپوشیدن و من خودم یه جفت چکمه ای که تعریفشو کردینو دوران بچگی داشتم.شمال خوبه فقط نم ورطوبت نباشه .

سلام سلی
سال نوی تو هم پیشاپیش بخیر و خوشی باد



فرصت نبود وگرنه در مورد رطوبت و اثراتش بیشتر می نوشتم
این اثر تشدید کننده رطوبت روی بعضی بیماریها هم دیگه شناخته شده هست
ماهی خیلی برای بدن مفیده اگر بوش اذیتت میکنه از فروشگاه های زنجیره ای ماهی تیلا پیا بگیر
بعد بیا بهت دستور پختش رو یاد بدم این ماهی رو وقت خودن میتونی مثل گوشت با کارد و چنگال بخوری تقریبا هیچ بو یی هم نداره یا ناچیزه

شما دیگه چرا بوت میپوشیدین . ما چاله و گودال و لجن و ... داشتیم
طرفهای شما که از این خبرها نیست
ناقلا کوچیک بودی نوار ساحلی زندگی میکردین ؟!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد