129

دیروز

آخرین  روز مجاز بودن صید ماهی از دریا بود

و

از این به بعد ماهی سفیدی صید نمیشه

اگر هم بشه صید قاچاقه

بجاش صید  ماهی کولی            Kooli     شروع شده    

توی یه پست

قبلا گفته بودم که

یکی از همکارهای بازنشسته

از صیادها یا واسطه های دست اول

  ماهی می خره و میاره محل کارما

امروز اومد .

 

 

 انتظار ماهی سفید رو داشتیم

ولی گفت که موجود نیست و بجاش کولی آورده

ماهی کولی طبق دسته بندی من

دو دسته هست

کولی مدیران

کولی کارمندی !!!

کولی مدیران مدل گرونقیمت کولی

یعنی سیاه کولی یا شاه کولیه

همکارم می گفت الان کیلویی 450 تومنه

کولی کارمندی به مدلهای دیگری از ماهی کولی

می گن که هم از سیاه کولی  ارزونتره

 و هم  خوش مزه گیش

بنا برنظر اهل فن

از سیاه کولی  کمتر

مثل اسلک  ASLAK

یا  کولمه   KOOLME

و یکی دو مدل دیگه


البته همه انواع کولی در دید اول مثل هم بنظر میان

 از لحاظ ظاهری  اختلاف فاحشی با هم ندارن

و

یه ماهی فروش زبل می تونه سر آدمهایی  ناواردی

مثل من یا مسافرها رو کلاه بذاره

و

گنجشک رنگ شده رو جای قناری به ما بندازه

امروز فقط مدل کارمندی برای فروش موجود  بود

اونهم در دو مدل

کولی کارمندی  شماره یک  با جثه درشت تر به قیمت کیلویی 220

و

کولی کارمندی  شماره دو   با جثه کوچکتر به قیمت کیلویی 180

من یک کیلو کولی کارمندی  شماره یک رو خریدم

اینهم اولین خرید   کولی  من درسال  1402

خدا حافظ ماهی سفید !!!

 اندازه اونها رو از روی چاقوی آشپزخونه ای که بینشون گذاشتم  می شه تخمین زد










نظرات 24 + ارسال نظر
گیل پیشی یکشنبه 27 فروردین 1402 ساعت 19:06

درسته، یه مدت طولانی رمزدار بود وبم. یه مدت کامنت‌ها بسته بود. مدامم از ترس پیدا کردن همسر سابق آدرسش رو تغییر دادم.
جز گیسو طلا و شخص دیگه‌ای، کسی از گذشته وبلاگم نمونده.
بقول شما، نوشتن آروم می‌کنه.
التماس دعا. طاعاتتون قبول باشه.

"بقول شما، نوشتن آروم می‌کنه."
قطعا


"التماس دعا. طاعاتتون قبول باشه."
محتاجیم به دعا
ممنون

گیل پیشی یکشنبه 27 فروردین 1402 ساعت 17:09

متوجهم. ولی حس می‌کنم اشتباه هست که بقیه رو غمگین کنم.
آدم وقتی می‌مونه تو خونه، دیگه حوصله بیرون رفتن نداره. ولی باید سعی کنم زورم به خودم و غرهای پدرم برسه.

"ولی حس می‌کنم اشتباه هست که بقیه رو غمگین کنم. "
اگر برنامه ساز جایی مثل صدا و سیما بودی آره
ولی وبلاگ جایی هست که اگر کسی خوشش نیومد می تونه نیاد و نخونه
بنابراین آزادی اونجا به قیمت کم شدن خوانندگان وبلاگت هر کاری بکنی

" باید سعی کنم زورم به خودم و غرهای پدرم برسه. "
از قدیم گفتن
کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من
یعنی
خودت باید بفکر خودت باشی

گیل پیشی یکشنبه 27 فروردین 1402 ساعت 16:12

شرمنده بابت غر زدن‌هام. سعی می‌کنم شاد بنویسم.
تفریح واقعا برای روحیه ضروریه.

منظورم رو درست بیان نکردم
اگر ننویسی که خیلی اثر بدتری روت میذاره
اتفاقا باید بنویسی تا سبک بشی
گفتم نگرانم چون می بینم که دور خودت می چرخی
و راهی برای نجات از این وضعیت پیدا نمی کنی
ای کاش بیشتر میرفتی بیرون مثلا کتابخونه
یا هر جایی که
پدر جان سخت گیرت
راضی باشه
اگه پارک بانوان دارین تامل نکن
چه بسا اونجا آدمهایی مثل خودت رو ببینی
و سرت با امکانات پارک گرم شه
موندن تو خونه آدم رو کلافه می کنه

گیل پیشی یکشنبه 27 فروردین 1402 ساعت 15:59

روزها تقریبا طولانین. ایشالا راحت‌تر براتون سپری بشه.

ممنون
ولی نوشته هات رو که می خونم برای تو نگران می شم
من دوچرخه سواری هر روز و سه جلسه تمرین پینگ پنگ در هفته رو دارم
و از لحاظ داشتن تفریحات سالم پادشاهم
اما تو ....

گیل‌پیشی یکشنبه 27 فروردین 1402 ساعت 14:51 https://temmuz.blogsky.com/

سلام. خوبید؟
منتظر پست جدیدتون هستم.

سلام مرسی
بد نیستم
دیشب خواب موندم و الان بدون سحری دارم
لحظه شماری می کنم کی اذان بزنن



"منتظر پست جدیدتون هستم. "
چشم
وقت کنم می نویسم

یاسی شنبه 26 فروردین 1402 ساعت 23:23

سلام دوست جان
هععععععی روزگار...یه زمانی با 450 هزار تومن خونه میخریدن توی تهران....الان شده قیمت 1 کیلو ماهی توی شمال....جه زود پیر شدیم...

سلام یاسی
واقعا زودگذشت
شاعر می فرماید:
گذشت آن زمانی که آن سان گذشت !!!

پ.ن:
چرا انقدر دیر به دیر میای ؟

lunacy جمعه 25 فروردین 1402 ساعت 09:54 https://lunacy.blogsky.com/

450 هزارتومان یاد بچه مهمونی افتادم. ماهی های خوشگلی هستن، امیدوارم طعمش هم خوب باشه، به نظر میاد کوچولو باشن و باید چندتا رو با هم درست کرد.

سلام lunacy
البته 450 تومن برای سیاه کولیه که اینهایی نیست که من خریدم و میبینی
اینا همون کیلویی 220 تومنی هستند
طعمش خوب هست
ولی من اگر قرار باشه بین ماهی قزل آلا
یا ماهی سفید و کولی سرخ کرده یکی رو انتخاب کنم
انتخابم کولی سرخ کرده نیست
اگر چه برای بعضی ها هست

پدران ما درگیلان در گذشته ها یکی از غذا هاشون معمولشون
ترکیب کولی شور شده و باقالای خام و برنج پخته سرد بوده
کولی رو عمدتا در بیشتر مواقع سال از رودخونه ها میشه گرفت
و دو تای دیگه هم از محصولات همین منطقه هست
اینطوری همه اقشار ،حتی ضعیف ترینشون هم چیزی برای خوردن داشتند
عین سریال اوشین که ترب رو با برنج می خوردن


"نظر میاد کوچولو باشن و باید چندتا رو با هم درست کرد. "
بله دقیقا کوچک هستند معمولا اندازه های توی بازار
بین ده سانت تا بیست و پنج سانت هستند و چون گوشت آنچنانی
ندارند معمولا چند تایی خورده می شن
اگر چه در فرم سنتی ، گاهی با غذا های دیگه مثل قورمه سبزی همراه هستند
که در این صورتیه دونه برای هر نفر هم کافیه
اگر چه بهتره دو تا یا بیشتر خورده بشه

پونیو پنج‌شنبه 24 فروردین 1402 ساعت 18:43

نوش جان... این پستهای مربوط به خطه شمال یه جور دیگه جذابه

شرمنده پونیو
نمی شه بهت تعارف کنم

ان شا الله فرصتی برات مهیا بشه یه سر
این ورا بیای و کولی سرخ شده بخوری
فقط دو تا دستات رو توی رستوران روی گوشهات نگه دار
این همشهری های من ، خوب ، نه همشون
متاسفانه عاشق بریدن گوش مردمند

میله بدون پرچم پنج‌شنبه 24 فروردین 1402 ساعت 13:48

سلام
فقط می‌تونم بگم نوش جان
با سیرترشی بزن

ممنون میله
اتفاقا یه شیشه بزرگ از سیر ترشی ای که
برای اولین بار
دو سال پیش گذاشتم باقی مونده

شکوه چهارشنبه 23 فروردین 1402 ساعت 17:36

سلام چقدر زیبا از آداب و رسوم و تغذیه ی گیلانیها می نویسید شما یک گیلانی اصیل هستید ماهی سفید که امسال خیلی کم بود و گران من یک گیلانی مقیم تهران هستم و دست من کوتاه و خرما بر نخیل ولی بستگان ساکن رشت هم که تا چند سال پیش فریزر را پر از ماهی میکردن الان به چهار یا پنج تا بسنده میکنن و از شورکردن ماهی که گاها به من هم میرسید خبری نیست لطفا بیشتر از غذاهای بهاری گیلان مثل سیرابیج باقلا واویج با مخلفات بنویسید و عکس بذارید ممنون کال باقلا و اشبل هم یادتون نره

سلام شکوه
"سلام چقدر زیبا از آداب و رسوم و تغذیه ی گیلانیها می نویسید "
خوشحالم که از مطالب پیش و پا افتاده ای که در مورد غذا ها می نویسم خوشت اومده


"شما یک گیلانی اصیل هستید ..."
من و خورشید خانه ما
از لحاظ رعایت سنتها
گیلانی نسل دوم هستم
چون از بچگی توی خونه باهامون فارسی حرف زدن
حتی زبونمون گیلکی نیست
و
همه غذاهای سنتی گیلان هم
توی منوی غذایی ما نیست
ازجمله سیر وابیج و خورشت آبکی
که مادرم درست می کرد و من ازش خوشم نمی اومد


" بستگان ساکن رشت هم که تا چند سال پیش فریزر را پر از ماهی میکردن الان به چهار یا پنج تا بسنده میکنن"
متاسفانه همینطوره که گفتی
من
بعنوان یه کارمند از طبقه متوسط
کل ماهی که امسال خریدم اینا بودن
دو تا حدود یک ماه پیش
هفت تا چند روز پیش نزدیک اتمام زمان صید که ماهی فراون میشه و ارزون
قیمتها بالاست و من اون دوتا رو بعد حدود پنج ماه از شروع صید تونستم بخرم
زمانی که قیمتها یه مقدار پایین تر اومدن



"از شورکردن ماهی که گاها به من هم میرسید خبری نیست "
متاسفم
تورم و گرونی باعث تغییر در عادات شده
من عاشق ماهی دودی هستم
اون هم زالون
چرب و خوشمزه است
حتما گذرت این ورا می افته
یه دونه زالون دودی بگیر
چند تکه کن و توی فریزر نگه دار
دلت میاد غذا با ماهی دودی بخار پز شده روی برنج ؟



"کال باقلا و اشبل هم یادتون نره "
عادت دارم عکس سینی غذام رو اینجا برای آشنایی دیگران با عادات غذا خوردنمون بذارم
توش حتما سیر و باقالا و زیتون می بینی . گاهی هم اشپل !!!!

لیلی سه‌شنبه 22 فروردین 1402 ساعت 12:24 http://lostinwonderland.blogsky.com

چه عکسهای قشنگی گرفتین. کیف کردم.

ممنونم
خوشحالم که خوشت اومد

soly سه‌شنبه 22 فروردین 1402 ساعت 12:11

وای مونپارناس
الان شما در اوج ماهی و مخلفاتشی و چه زیباست.
منم چندماهیه همش میگم امروز فردا ماهی میگیرم.
باز یادم انداختی.
البته ما فقط توی کار قزل آلا هستیم. چون از داخل استخر میگیرن خیالم راحته که ماهیه!!!خخخ
گوارای وجود

مرسی سولی
قزل آلا هم عالیه
ما هم توی ماه های زیادی در طول سال
از قزل آلا استفاده می کنیم

مامان یک فرشته سه‌شنبه 22 فروردین 1402 ساعت 11:30

از نظر من که اهل غذاهای دریایی خیلی نیستم مزه همه ماهی ها یکی هست.
البته چند ماه پیش که شمال بودیم یک رستوران ماهی سفارش دادیم که عااالی بود بدون ذره ای بو.
راستی شما ماهی رو فریز میکنید یا تازه به تازه میخرید
یک سوال دیگه ابشش و بقیه محتویات داخلی ماهی رو چیکار کردی

" ماهی رو فریز میکنید یا تازه به تازه میخرید"
زمان مجاز برای صید ماهی سفید و بقیه ماهی های دریایی
فقط از 15 مهر تا15 فروردینه.
بعد اون شیلات توسط گشتهای دریایی
جلو صید رو می گیره
در این فاصله زمانی میشه برای هر بار برای مصرف
ماهی تازه بگیری
اما
اواخر این دوره مثلا اواخر اسفند تعداد ماهی صید شده
زیاد می شه و قیمتش ارزون
معمولا خونواده ها اون موقع تعدادی رو که بتونن
نگه دارن می خرن و فریز می کنن
روشش هم متفاوته
بعضی ها
ماهی رو فقط می شورن و همینطوری فریر می کنن
یه عده دیگه
شکم رو خالی می کنن-باله ها- و آبشش ماهی رو در میارن
و مابقی رو همینطوری درسته
یا قطعه قطعه شده فریز می کنن




"آبشش و بقیه محتویات داخلی ماهی رو چیکار کردی "
ما به اینها که عکسش رو گذاشتم
ماهی نمی گیم
اینها کولی هستند
کلمه ماهی رو اختصاصا برای ماهی سفید
استفاده می کنیم
مثلا می گیم
سه تا ماهی خریدم دونه ای 350 تومن
و منظورمون خرید سه تا ماهی سفیده
در مورد ماهیهای دیگه هم اسم میبریم
مثلا می گیم
دو تاکفال خریدم با یه دونه سوف
برای درست کردن کولی
در روش سنتی
کولی رو روی زغال
یا شعله گاز حرارت میدن
و پوستش رو کمی می سوزونن
طوری که بعضی جاهاش ممکنه
یه کم سیاه هم بشه
البته مشکلی پیش نمیاد
با این کار پوست کولی راحت کنده میشه
بعد شکم کولی رو خالی میکنن
و آبشش ها رو ازسرش جدا می کنن
حاصل کار برای شیرجه زدن توی
تابه و سرخ شدن آماده است

البته کار وقت گیریه چون معمولا برای
تعدادزیادی کولی باید انجام شه
چون کولی برعکس ماهی کوچکه
و معمولا آدم باید
دو تا یا بیشتر بخوره تا سیر شه
اما
یه همکار همه چیز دان دارم که
توصیه کرده کولی رو فقط بشورم و همینطور
با فلس سرخ کنم
بعد موقع خوردن شکمش رو باز کنم
و محنویات داخلش رو که دیگه سفت شده
بهمراه آبشش بریزم دور

دیشب همین کار رو کردم
و مشکلی نبود
این یه روش تنبلانه
برای حل یه مشکل بزرگه
این روزها بیشتر خانومها سر درست کردن
ماهی و کولی انقدر آخ و اوخ می کنن
که آقایون ناچار میشن
خودشون این کار رو انجام بدن
این روش خیلی جذاب و مناسب برای ما آقایونه

یه کارت صد آفرین برای اون همکارم !!!

خورشید سه‌شنبه 22 فروردین 1402 ساعت 06:46

گفته بودی ماهی رتبه اوله اینو ندیده بودم
ما تو جنوب تنوع بالای ماهی داریم که شیر هم جز رتبه دارهاست
ماهی پله ، ماهی سنگسر ماهی سُبیتی
ماهی،سُبور و...
من فقط میخورم و جز پله و سنگسر بیاح و زبون کلا ماهی شناس نیستم ماهیخوار خوبی هستم
ولی میدونم شیر جز اقلام صادراتی هم هست یعنی دست ما بهش نمیرسه و مال از مابهترونه با قیمت سر سام اور ماهی

درود مجدد بر خورشید ماهیخوار
یه بارکه با تیم ورزشی سازمانمون
اومده بودیم بندر عباس
برای ما توی روستای خون سرخ
از روستاهای اطراف بندر
توی هتل جا گرفتند
اگر درست یادم مونده باشه
فکر کنم هتل تهرانی بود
یه بار با آژانس رفتیم بندر
راننده اهل خون سرخ بود
برای ما تعریف کرد که هر سال
بیست یا سی کیلو ماهی شیر رو توی
فصل ارزونی برای مصرف سالانه
میخره
خودمون هم یه بار خونوادگی اومدیم بندر
و
از بازار ماهی فروشان هوور خریدیم کیلو 20 تومن
یادمه اون موقع شیر کیلویی 40 تومن بود
الان فکر کنم کیلویی 400 به بالا باشه
آه خورشید ...
دیگه دست طبقه متوسط
از این خرج ها کوتاه شده
اما
بی خیال بابا
دل آدم باید خوش باشه
مگه نه ؟
اگر این طور باشه
بیاح بهتر از شیر
و
کولی کارمندی بهتر از کولی مدیران
به آدم مزه می کنه!!!





" ولی میدونم شیر جز اقلام صادراتی
هم هست یعنی دست ما بهش نمیرسه
و مال از مابهترونه
با قیمت سر سام اور ماهی"
دیدی که
اینجا هم مثل اونجاست
من هم فقط تونستم کولی کارمندی
بخرم
کولی مدیران میمونه برای اهلش
خدا باعث و بانی اش رو نبخشه
و
نیامرزه
آه و نفرین مردم بدرقه راهشون

خورشید سه‌شنبه 22 فروردین 1402 ساعت 06:41

خب تو جنوب برعکس شمال برای سرخ کردن ماهی از قدیم ارد و ادویه میزدن
و هنوز هم به همون روش سرخ میکنن میگم جنوب منظورم خوزستانه وگرنه از بقیه جاهای جنوب خبر ندارم
ما یه ماهی شکم پر معروف تو خوزستان داریم که اسم ماهیش سُبوره و محتویات داخل شکمش هم سیر و سبزی و کشمشه که بعضی ها کشمش نمیگذارند
روش سنتی پختش کباب کردن رو آتیشه ولی تو فر هم میگذارن

انصافا
باید بگم که
ما و ماهیهامون و روشهای پختمون
نسبت به شما ها
خیلی ساده تر و محدود تر هستیم
خوب
در عوضش ما از اون آفتاب هایی
که میشه باهاشون
رو آسفالت
نیمرو درست کرد
نداریم
این به اون در !!!



پ.ن :
من یه بار
آبادان بودم
اسفند یا فروردین
درست یادم نیست
صبح اومدم
و
بعد از ظهر برگشتم
جهنمی بود از گرما
خدایی
مردم چه جور تحمل می کنن؟

بندباز سه‌شنبه 22 فروردین 1402 ساعت 00:15 http://dbandbaz.blogfa.com

چقدر خوشگلن... حیف که ما شکارشون می کنیم. من خیلی ماهی دوست دارم. خوشمزه ست.

سلام بند باز
خوش اومدی

نظری روکه این پایین برای خورشید گذاشتم بخون
خیالت راحت
سالهاست که سیکل تولید مثل انواع ماهی
قطع شده
و شرکت شیلات داره با تکثیر مصنوعی بچه ماهی
و ریختنشون به دریا
ماهی ها رو از خطر انقراض دور نگه داشته
اون ماهی هایی که از دریا می گیرن
همونهاییه که شیلات هر سال
به صورت بچه ماهی های یکی دو سانتی
به دریا می ریزه
با خیال راحت بخور و اصلا بهش فکر نکن
چیزی که الان ماهی ها رو تهدید می کنه
آلودگی بیش از حد دریای خزر توسط
آلاینده ها مثل فاضلابهای شهری و صنعتیه
شنیدم مقدار اونها به حدی زیاد شده که
دریا دیگه قادر به پاکسازی خود بخودی
این آلاینده ها نیست

خورشید دوشنبه 21 فروردین 1402 ساعت 22:19

ماهی های دریای شما هم آب شیرین حساب میشن؟
چطور ماهی سرخ میکنید
ارد ادویه می زنید؟

"ماهی های دریای شما هم آب شیرین حساب میشن"
نه کاملا
بعضی از ماهی ها در مقطعی از زندگیشون
از دریا میان توی رودخونه ها
تا تخم ریزی کنن
مثل ماهی سفید و کولی و کپور
اینجوریه که قدیمها مردم از توی رودخونه
هم مثل دریا ماهی سفید می گرفتند
امروزه کولی رو هم از دریا می گیرن و
هم از رودخونه
اما
امروزه به علت آب بند های متعددی
که درست شده
احتمالا کار کشاورزها باشه
دیگه ماهی سفید نمی تونه توی رودخونه ها
پیش روی کنه و خودش رو به جاهای مناسب
برای تخم ریزی برسونه
نتیجه ؟
سالهاست سیکل طبیعی زاد و ولد ماهی سفید
قطع شده
چرا پس هنوز توی دریا ماهی سفید داریم ؟
چون شرکت شیلات هر سال بعد اتمام
دوره صید
که حدود 15 فروردین تموم می شه بچه ماهی هایی
رو که در مراکز تکثیر خودش تولید و پرورش داده
توی دریا می ریزه
انگار تخم ماهی سفید ها در رودخونه ریخته ورشد
کرده باشن و به دریا برگشته باشن
میبینی
به عقل جن هم نمیرسه !!!
قسمتی از سیکل تولید مثل ماهی سفید رو
شیلات شبیه سازی کرده تا نسل این ماهی
منقرض نشه


"چطور ماهی سرخ میکنید
ارد ادویه می زنید؟ "
تا اونجا که یادمه در گیلن سنت آرد زدن
و یا ادویه های مخصوص در قدیم وجود نداشته
اما
ممکنه تو بشنوی امروزه
خیلی از خونواده ها
این کار رو انجام بدن
این از اثرات رسانه در زندگی ماست که به ترویج
مسایل یک ناحیه در نواحی دیگه کمک کرده
البته ماهی های خودمون رو معمولا این کار رو نمی کنن
فکر ی کنم ماهی هایی مثل قزل آلا و بقیه که بومی نیستند
رو ممکنه اینطوری درست کنن

در شمال ماهی رو بطور خالص سرخ می کنن
یا اونو گرده بیج GARDR BIJ یا ملاته
MALATE
می کردن
یعنی شکم ماهی
عموما ماهی سفید
رو خالی می کردن و توش رو با موادی
مثل رب و مغز گردوی ساییده و .. پر میکردن
و این ماهی رو درسته میذاشتن کف یک دیگ که زیرش
چرب شده .
در دیگ رو میذاشتن تا بخار پز بشه
در پایان هم یه سس مخصوص رو که
با رب و مغز گردوی ساییده
فکر کنم ربش ترکیبی از رب گوجه فرنگی
رب آلوچه و رب انار باشه
و ... هست روی تمام ماهی می ریزن
دوست داشتی یه سرچ بزن روش
پختش حتما بطور کامل و با جزییات هست

کوچک که بودم عاشق محتویات توی شکم ماهی
بودم که بعد پخت مثل یه خمیر شل می شد
خود ماهی رو نمی خوردم
و باعث عصبانیت پدرم می شدم

خورشید دوشنبه 21 فروردین 1402 ساعت 21:21

ما یه ماهی شبیه این که تو عکسه داریم بنام بیاح یه زمانی ماهی ارزونی بود که همه قشری می تونستن بخورن ولی الان به دویست تومنم رسیده

سلام خورشید
چه عجب این طرفها ؟

من تازگی قیمت ماهی هوور رو چند تا فروشنده توی با سلام دیدم
از 150 شروع می شد
ماهی خیلی خوبیه
قیمتش نصف قیمت ماهی شیره
که فکر کنم ماهی رتبه اول شما ها باشه

چند سال پیش
توی یه مسافرت چند روزه به بندر عباس
هوور خریدیم و خوردیم
عالی بود
قابلیت اینو داره که باهاش انواع غذا ها درست بشه

این کولی رو هم که ما می خوریم از روی ناچاریه
گوشت زیادی نداره
اما مزه اش خوبه
اینو نخوریم باید ماهی پرورشی بخوریم
تنوع ماهی های ما زیاد نیست

گیل‌پیشی دوشنبه 21 فروردین 1402 ساعت 20:56 https://temmuz.blogsky.com/

خیلی ممنون از توضیحاتتون.

کاری نکردم

گیل‌پیشی دوشنبه 21 فروردین 1402 ساعت 17:19

خیلی ممنون از توضیحات کاملتون.
چه جالب، این سایتو ندیده بودم. میشه ازشون ماهی تازه سفارش داد؟

"میشه ازشون ماهی تازه سفارش داد؟ "
میشه
ولی یکی دو تا شرط داره
مثلا باید بالای 5 کیلو سفارش بدی
باید یه دونه از این یخچال های یونولیتی
رو هم از خودشون بخری
اونا ماهی رو با یخ توی اون می ذارن و می فرستن
می گن که تا سه روز یخ آب نمیشه
البته به غیر هزینه یخچال یونولیتی
که فکر کنم حدود 180 هزار تومنه
هزینه ارسال هم بهش تعلق می گیره
خلاصه
اگه دختر حاجی هستی مشکلی نیست
وگرنه هزینه اش بصرفه نیست


من از این سایت خیلی خرید کردم
اما تا حالا ماهی نگرفتم
هزینه نهاییش برای جیب کارمندی من بصرفه نیست


ویژگی مهمش اینه که پولی رو که تو میدی
به حساب سایت می ره نه فروشنده
وقتی جنس خریده شده بدستت رسید
و کیفیتش همونی بود که فروشنده وعده داده بود
به سایت مجوز اینو می دی که پولی تو رو به فروشنده بده


اگر فروشنده جنس رو نفرسته
یا
چیزی که برت فرستاده مشکل داشته باشه
یا هر چیز دیگه که که تو راضی نباشی پول رو به فروشنده نمیده
البته
اگر هم خریدار بعد گرفتن یادش بره
به سایت اعلام کنه من راضیم
سایت تا 7 روزبعد از زمان ارسال کالا پول رو نگه میداره
و بعد اون پول رو به فروشنده میده
چون فرض می کنه تو جنس رو گرفتی
ولی یادت رفته رضایتت رو اعلام کنی


اگر توی این فاصله هفت روز بعد ارسال
به هر دلیلی جنس بدستت نرسه
باید به سایت اعلام کنی تا اتوماتیک پول
به فروشنده داده نشه
و پی گیری کنن کالا چی شده

ماهش دوشنبه 21 فروردین 1402 ساعت 16:59 http://badeyedel.blogsky.com

ماهی دوست ندارم
شما شمالی هستید
فکر کنم آقایید

"ماهی دوست ندارم"
چه بد !!!!
ماهی انواع و اقسام زیادی داره
و
طعمهای مختلف
هر کسی رو راضی می کنه
فقط باید دید کدوم یکی باب دلته



" شما شمالی هستید"
YES!!!



" فکر کنم آقایید "

گیل‌پیشی دوشنبه 21 فروردین 1402 ساعت 16:12

بهترین ماهی که استخون نداشته باشه و بوی ماهی نده، چیه؟

توی شمال همچین ماهی رو نداریم
البته چرا
ماهی اوزون برون یا فیل ماهی هست
بدون کوچکترین استخون هستند
ولی خیلی کم بوی ماهی میدن
اما
فوق العاده گرونن

اما
ماهی "تیلاپیا" یه ماهی با این خصوصیاته
بدون استخون
بدون بو
مناسب برای سنین از بچه های خردسال
تا پیرمردها و پیر زنها
توی سوپر مارکتها باید دنباش بگردی
به صورت فیله شده و منجمد فروخته می شه
هر فیله اون تقریبا به اندازه یک پیشدستی
با ضخامت نیم سانته
که سر بیست دقیقه هم سرخ میشه
براحتی میشه با کارد و چنگال خوردش
انگار داری یه تکه گوشت رو می خوری
ما در کنارش سیب زمینی سرخ می کردیم
و ماهی رو با سیب زمینی برای شام می خوردیم
من از کیلویی 30 تومن چند سال پیش خریدم
الان 600 گرمی بسته بندی شده رو حدود 250 می فروشن
یه سرچ بزنی " قیمت فیله تیلا پیا " قیمتها دستت میاد

از ماهی های جنوب ماهی هوور اینطوریه که گفتی
خودم خوردمش
شبیه گوشت گاوه
حتی رنگش هم شبیهشه
مشکل اینجاست که تازه اش جز جنوب
جای دیگری پیدا نمیشه
و اینجاها اگر هم بیارن منجمده
و بوی خیلی تندی پیدا کرده
الان از حدود کیلویی 150 هست تا بالاتر
اگر یه سر به سایت " با سلام" بزنی
و کلمه " هوور" رو سرچ کنی فروشندهاش رو میاره

گیل‌پیشی دوشنبه 21 فروردین 1402 ساعت 16:00 https://temmuz.blogsky.com/

اینجا که دیگه قیمت ماهی‌ها همه شدن مدل مدیران
آخه گفتید اونجا کیلویی نمیفروشن، فقط برحسب جثه‌ست؟
کاش کسایی که ناوارد بودن هم راحت خرید می‌کردن و در دنیا کلاهبرداری وجود نداشت.

"آخه گفتید اونجا کیلویی نمیفروشن، فقط برحسب جثه‌ست؟ "
درسته
ماهی سفید
کفال
و
بقیه ماهی های صید شده از دریا رو دونه ای می فروشن
اما
کولی رو وزنی می فروشن
البته ماهی های پرورشی
مثل فیتوفاک یا آمور رو
بعضی فروشندگان کیلویی
و بعضی دیگه دونه ای می فروشن

فاضله دوشنبه 21 فروردین 1402 ساعت 15:59 http://golneveshteshgh.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد