80



دنیای کودکان و نوجوانان دنیاییه که باید گاهی بهش برگشتی داشته باشیم

تا یادمون نره که چه چیز هایی رو در مسیر رسیدن به بزرگسالی  از دست دادیم

یکی از ویژگی های خوب رادیو و تلویزیون معرفی آثاریه که ممکنه در زندگی شخصیمون

هرگز به اونها برخورد نکنیم .

ولی

لااقل در مورد کشور ما آثاری که توسط صدا و سیما

معرفی میشن  انقدر خلاصه،  تغییر یافته ، و متفاوت با اصل میشن که اگر روزی

به اصل اونها بربخوریم از تفاوت چیزی که در رادیو شنیدیم

یا در سیما دیدیم 

اول متعجب می شیم

و بعداین تعجب منجر به خشم و نفرتی میشه که باعث میشه

به روح و روان مسئولان این تغییرات

و

هفت پشت اونها

  

 

فحش و فضاحت حواله کنیم

که چطور تونستن اثری رو که انقدر برای تولیدش زحمت کشیده شده

تا چیز معنا دار و سرگرم کننده ای از کار در بیاد

تبدیل به چیزی تکه تکه و بی معنی و خسته کننده کنند

من می فهمم و درک می کنم که پخش بعضی از صحنه ها از

یک رسانه با محدوده پخش در حد یک کشور

با بینندگانی   با هر سن و سال کار درستی نیست .

ولی  واقعا هم اون فیلمها و سریالها بدون حذفیاتشون ناقصند و متفاوت !!!

بگذریم

برای من دیگه  این عادی شده که قسمتی از فیلم یا سریال جدیدی  رو در سیما ببینم

و

اگه خوشم اومد و فکر کردم که  احتمالا اصلش فیلم یا سریال خوبی باشه

برم  با قید " بدون سان سور " دانلود  انجام بدم و از  دیدن

اون فیلم  یا سریال همون طور که کارگردانش اونو ساخته 

-مثل  مردم بقیه   کشور های این دنیای بزرگ -

لذت ببرم .

نمونه اش سریال  " آخرین پادشاهی " که

تا همین چند روز گذشته در حال دیدنش بودم .

و عجب سریال جذابی بود  !!!!

  چند هفته تمام ساعات بیکاری

منو با خودش پر کرد و نذاشت به کار دیگری برسم!!!!

شکر خدا که تموم شد !!!!

حداقل دو تا چیز رو می شه  اینجا نام ببرم که در موردشون مقاومتی ندارم

یکی  چی توز موتوریه که اگر توی خونه داشته باشیم

تا تهش رو در نیارم به آرامش نمی رسم!!!

و

یکی هم داشتن یه سریال جذاب و نیمه تمامه

که  تا تمومش نکردم اصلا رغبت نمیکنم سراغ کار دیگری برم

معتادم  به معنای واقعی کلمه !!!!


اما

کتابی که در ابتدا معرفی کردم  قبلا بصورت نمایشنامه رادیویی

و حتی فیلم سینمایی - با بازی "خسرو شکیبایی " - بهش گند زده شده

که البته هم  نمایشنامه رادیویی رو شنیده ام و هم فیلمش  رو هم دیده ام

در نتیجه وقتی با کتابش مواجه شدم بارها بخاطر پیش زمینه ای

که ازش داشتم در خوندنش تعلل کردم

اما این بار با لعنت بر شیطون کتاب رو باز کردم

دیدن اینکه کتاب چاپ قبل از انقلابه نوید کتابی بدون دستکاری و حذفیات  رو میداد

ناشرش هم  کانون-دوست داشتنی-  پرورش فکری کودکان و نوجوانان   بود .

که خداوند به کارکنانش از دم تا دم    _   dam ta dom_ توفیق بده که بکاری مشغولند کارستان

یعنی آشنا کردن کودکان و نوجوانان با ادبیات جهانی کودک و نوجوان

که در این وانفسا این آشنایی حق بچه های ماست

که مثل خیلی از حقوق دیگه ازشون دریغ شده

و غرقشون کردیم توی دنیای بازیهای کامپیوتری

که از همون بچه گی زدن و کشتن و تکه تکه کردن

و ترکوندن آدمها رو باهاش آشنا بشن !!!

کتاب بسیار زیبا و پر احساس بود

درسته که از لحاظ فنی قابل مقایسه با کتابهایی مثل ... نیست

ولی نسبت به اونها بارها انسانی ترو دلنشین تره

خوندن این کتاب کم حجم 178 صفحه ای رو به کسانی که میخوان یکبار دیگه 

دنیای زیبای احساسات  کودکان و نوجوانان رو حس

کنند توصیه میکنم .


پ.ن  1:

الهام و بند باز

اگر این کتاب رو نخوندین

مخصوصا به شما ها  خوندنش رو توصیه می کنم


پ.ن 2 :

کسی میدونه کارخونه سازنده  توی این "چی توز موتوری"  ها چی می ریزه که تا

یه دونه ازش  رو می خوری  دیگه نمیشه تا آخرش رو نخورد؟

من بارها گرفتار مدل " خانواده اش"شدم و ناخواسته  تا آخر خط رفتم !!!

دیگه با این وضع شکایت از اضافه وزن اصلا معنا داره؟


پ.ن 3 :

برای دسترسی راحت تر به کتاب ،  لینک دانلودش رو اینجا گذاشتم

دانلود کنید و زنگار دلتون رو با احساسات ناب  دنیای بچه ها  صیقل بدین

https://s21.picofile.com/d/8443512468/91d28aa1-1057-409b-a0ed-6f0686380a3d/1.pdf






نظرات 8 + ارسال نظر
گیل‌پیشی شنبه 19 فروردین 1402 ساعت 12:08

یاد جناب شکیبایی و کیومرث پوراحمد گرامی.
من هم فیلمش رو در بچگی دیدم. بازی جناب شکیبایی رو دوست داشتم.

من کتابش رو خیلی دوست داشتم
فیلمش هم با وجود شکیبایی خوب در اومده بود

بندباز سه‌شنبه 2 آذر 1400 ساعت 20:52 http://dbandbaz.blogfa.com

خب شما تجربه ت خیلی بیشتر از منه. و شرایط زندگی آدمها با هم تفاوت داره، گاهی چالش ها بیشتره و گاهی اونها رو پشت سر گذاشتیم...


بندباز سه‌شنبه 2 آذر 1400 ساعت 11:16 https://dbandbaz.blogfa.com

سلام مونپارناس
در این که چیتوز موتوری یک چیز دیگه ست، کاملا باهات موافقم. راست میگی بقیه شون این طوری خوش طعم نیستند. تازه قبلا که پنیرش بیشتر بود، خیلی خوشمزه تر بود.
درباره ی سفر درون آدم ها حتما شنیدی. توی هر برهه از زمان و عمر یک نقشی به عهده می گیره. در زمان هایی که نیاز به کشف راه های جدید و مقاومت برای رسیدن به اهدافش داشته باشه، در قالب جنگجو و کاشف وارد می شه. وگرنه که قلب من از گنجیشک هم کوچیکتره!

سلام بند باز
"در این که چیتوز موتوری یک چیز دیگه ست، کاملا باهات موافقم "
من هم موافقم اساسی !!!
= چی توز موتوری


" قلب من از گنجیشک هم کوچیکتره"
بند باز قلب فنچی ؟ ؟؟؟ !!!!




پ.ن :
"توی هر برهه از زمان و عمر یک نقشی ... "
پس من چمه که از این سفرهای درونی ندارم ؟؟؟!!!
کمک ....!!!
احساس می کنم قلبم از قلب یه فیل هم بزرگتره !!!.
می تونه علتش این باشه؟؟؟


میله بدون پرچم یکشنبه 30 آبان 1400 ساعت 17:05

سلام
این غرق شدن در کامپیوتر و بازی های آنلاین به واسطه کرونا و تعطیل شدن مدارس و... بیش از نصف آنچه رشته بودیم را پنبه کرد! یعنی فرزند ارشد تقریبا به کلی کتاب خواندن را کنار گذاشت و برادر کوچکترش که مثل بولدوزر کتاب می‌خواند الان با نیمی از ظرفیت فعال است! که من به همین میزان هم شاکرم
فیلم سینمایی را خوب یادمه... نمی‌دانستم از روی کار کستنر ساخته شده است.

سلام میله
کتاب رو بخون و بعد با فیلمی که دیدی مقایسه کن
عمق فاجعه رو میبینی
یعنی برای فروش در گیشه هر کاری مجازه
گور بابای اثر !!!
همیشه در ورژن های سینمایی یک اثر تفاوتهایی با خود اثر بخاطر ماهیت بصری سینما خواهیم داشت . ولی تفاوت داریم تا تقاوت
و
چه بد شانسیم که در دوره ای هستیم که هیچ چیز حرمتی براش نمونده .

بندباز یکشنبه 30 آبان 1400 ساعت 16:07 http://dbandbaz.blogfa.com

سلام مونپارناس
من این پستت رو ندیدیم دیشب. برام عجیبه!!
راستش گمون کنم توی روزهایی هستی که رجعتی به سمت کودک درون داری و حال و هوای لطیف اون زمان، ولی برای من که بیشتر توی نقش جنگجوی کاوشگر فرورفتم،کمی سخته که سوئیچ کنم روی این پیشنهادت.

کانون پرورش فکری هم تا حدود ده پانزده سال پیش عالی بود،الان اونجا هم به فنا رفته. اینو برای این میگم که چند سالی مرئی نقاشی و سفال کودک بودم و تا قبل از وارد شدن به اونجا،خیلی تصور ایده آلی ازش داشتم. اما خبری نبود.

پفک از سه عنصر و جرقه ی اشتها آور برخورداره . یکی صدای خرچ خرچ کردنش، یکی تردی و دیگری نمک زیاد!! مثل چیپس . این سه فاکتور در هر خوراکی دیگه ای باشه طرف تا تهش رو میخوره

سلام بند باز

هم ممنونم از نظراتت و هم غمگین !!!!
چرا ؟
به این دلیل :
"برای من که بیشتر توی نقش جنگجوی کاوشگر ... "
می خوای یه قلب مردونه داشته باشی؟
این کار رو با خودت نکن

نه اینکه فکر کنی به خاطر این کتاب میگم ها !!
نه
به خاطر خودت میگم
بذار قلبت فارغ از دنیای بیرون، زلال و پر عطوفت بمونه
قلب یک جنگجو الزاما نه زلاله و نه پر عطوفت


" کانون پرورش فکری هم تا حدود ده پانزده سال پیش عالی بود ..."
واقعا از شنیدن به انحطاط رفتن کانون پرورش فکری متاسفم
جایی توی این کشور مونده که به انحطاط کشیده نشده باشه؟

"از سه عنصر و جرقه ی اشتها آور برخورداره ... "
من به فاکتور چهارم یعنی مزه هم اعتقاد دارم وگرنه اگر فقط همین سه فاکتور بود که من باید پفک هم میخوردم در حالی که مزه اش برام جالب نیست و چی توز موتوری اصلا چیز دیگریه

مامان یک فرشته یکشنبه 30 آبان 1400 ساعت 09:10

فیلمش رو چندین و چند بار دیده بودم ولی باعرض شرمندگی نمیدونستم از روی کتابی گرفته شده و طبیعتا سانسور شده
ممنون از معرفیش حتما میخونم

سلام مامان یک فرشته
بعضی از سریالها یا فیلمهایی که توی سیما یا سینما می بینیم اقتباسی هستند اون هم با حالتی سهل انگارانه و سرسری و بدون وفاداری به اصل متن
البته یادت باشه سانسور همیشه حذف صحنه ها یا گفتار مغایر شوون یا نرم جامعه نیست .
گاهی به سادگی حذف قسمتهایی هست که نویسنده فیلمنامه یا کارگردان دوست ندارند
یا
اضافه کردن صحنه هایی که در متن اصلی وجود ندارند ولی نویسنده یا کارگردان فکر میکنه برای بهترشدن -فروش بیشتر - باید به اثر اضافه بشه


الان که دارم این سطور رو مینویسم در حال خوندن کتاب
" مادر" نوشته لیوبا ورون کووا نویسنده روس هستم .
کتابی که جا بجا اشک آدم رو از مظلومیت دختربچه ای یتیم و عطوفت زنی روستایی در می آره


موضوع برات آشنا نیست؟
بله ؟!!!
درسته
فیلم باشو غریبه کوچک !!!
ظاهرا این فیلم دوست داشتنی - که من خیلی دوستش داشتم
اقتباسی در محتوی
- و نه در فرم -
از این کتابه
وقتی خوندنش رو تموم کردم حتما در موردش یه پست میذارم .
حیفه این همه عواطف زیبای مادری دریک زن روستایی و مظلومیت یک دختربچه کوچک یتیم جنگ رو حس نکنیم.
این کتاب به ما یاد میده که بچه های دیگر رو هم می شه مثل بچه خود آدم دوست داشت .
برخلاف حیوانات که فقط بچه های خودشون رو دوست دارند و ازشون مراقبت می کنند انسان می تونه متفاوت باشه .

Soly شنبه 29 آبان 1400 ساعت 13:44

یا ابالفض .... مشت زن عصبانی....
بابا مهربون خوش تیپ صبور این اسم باهات در تضاده...
شما خوش تیپی خاص خودتو داری ها یه وقت فکر معکوس نکنی ....


soly شنبه 29 آبان 1400 ساعت 11:54

سلام
یعنی اونقدر تغییرات در اون فیلم بوده که شما رو به وادار به فحش کاری کرده!!!
واای مونپارناس تو صبوری تو خیلی با آرامشی....
درمورد چی توزم موافقم چون من یه دونه خونواده که بخورم البته نه همیشه !!!! از نی نی ها قایم میکنم که کسی نره سراغش!!

سلام سلی
کافیه یه فیلم یا سریال خارجی رو از سیما ببینی و بعد بری بدون سانسورش رو -عموما بصورت زیرنویس دار- دانلود کنی و ببینیش اونوقت متوجه تغییرات انجام شده روش می شی
ابراز خشم و نفرت رد خور نداره !!!
اینکه برای آدم تصمیم بگیرند که چی رو باید دید یا خوند جالب نیست

پ.ن 1:
چی توز موتوری خونواده ؟
ای خدا !!!!!


پ.ن 2:
صبور و با آرامش سلی؟!!!
معنی اسمم به زبون سرخ پوستی میشه
"مشت زن عصبانی " !!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد